• در نشست “صد خوانش، صد رویش” مطرح شد: خواندن در موزه ها رویدادی است که می تواند گامی در گرد آمدن اهالی فرهنگ باشد.

نشست “صدخوانش، صد رویش” سه شنبه بعدازظهر دهم دی ماه ۱۳۹۸ با حضور جبرییل نوکنده رییس کل موزه ملی ایران، سید احمد محیط طباطبایی رییس کمیته ملی موزه های ایران (ایکوم)، رضا دبیرنژاد مدیر موزه ملک، سلیم سلیمی موید مسئول مرکز معرفی فرهنگی، لیلا کفاش زاده مسئول دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و با حضور دیگر علاقمندان برگزار شد.

اعظم جلولی مسئول کتابخانه و مرکز اسناد موزه ملی ایران در ابتدای این نشست ضمن خوشامد گویی به حضار گفت: بسیار خوشحالیم که تا به حال ۱۰۰کتاب در موزه ها خوانده شده و موزه مادر کشور هم در این امر مشارکت داشته است و ‌به منظور حمایت و تقویت این عمل خلاق نشست “صدخوانش و صد رویش” با همکاری مرکز معرفی فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری شکل گرفت.

وی پروژه خواندن در موزه را پیوند میان کتابخانه و موزه خوانده و ادامه داد: عملکرد موفق این طرح از یک سو موجب ترویج کتابخوانی شده و از سوی دیگر انگیزه بازید گروهی از موزه ها را فراهم می نماید.

وی در پایان سخنانش اشاره کرد: کتابخانه موزه ملی ایران به عنوان تخصصی ترین مرجع باستان شناسی کشور علاوه بر وظایف معمول آماده همکاری در طرح هایی است که موجب پویایی موزه مادر کشور و ارتقا سطح آگاهی مخاطبین از فرهنگ و هنر ایرانی است.

رضا دبیرنژاد مدیر موزه ملک نیز که در این نشست به عنوان سخنران حضور داشت درباره خواندن در موزه ها گفت: بسیاری از منابع میراث فرهنگی ما در موزه ها با قابلیت خواندن صرفا به اثری نمایشی در ویترین مبدل شده در حالی که اثری مانند شاهنامه سرمایه است که به قصه و روایت متصل می شود و اینجا نقش واقعی موزه در خواندن این آثار هویدا می شود.

وی کتابخانه ها را در روزگار گذشته به مثابه موزه هایی برای خواندن یاد کرده و گفت: طرح خوانش در موزه به حضور خانم کفاش زاده در واقع احیا سنتی است که در سابقه تاریخی ما وجود داشته و دوم تلاشی برای عیان شدن ظرفیت روایت ها در موزه بوده و از هم اینکه عامل پویایی موزه ها می شود.

وی در انتهای سخنانش حضور در موزه برای خواندن را شیوه ای متفاوت از ارتباطات مجازی رایج تلقی کرده و گفت: چنین رویدادی مکان عمومی موزه را می تواند تبدیل به مکانی اختصاصی برای اهالی فرهنگ مبدل می سازد. بواسطه حضور در موزه و بهره مندی از حواس چندگانه می توان دوستی ها را به اشتراک گذاشت.

لیلا کفاش زاده نیز در سخنانی از نحوه شکل گیری طرح خواندن در موزه ها و تقدیر از همراهان این طرح پرداخت .

خلاقیت فردی و پویایی در موزه ها

فاطمه احمدی کارشناس موزه علوم پزشکی دانشگاه تهران کتابخوانی در موزه ها را فعالیتی خلاقانه خوانده و گفت: خواندن در موزه فعالیتی نامحدود است که توسط گروه های با تجربه با تکیه بر ایده ای خلاقانه گروهی شکل گرفته است.

وی خلاقیت را امری ضروری در پویایی موزه ها برشمرد که در برقراری ارتباط با مخاطب نقشی مهم را ایفا می کند.

علاوه براین نشست نمایشگاهی مشتمل بر۱۰۰ کتاب خوانده شده در موزه ها، در محل کتابخانه موزه ملی ایران از روز دهم دیماه ۹۸ به مدت دو روز از ساعت ۸ تا ۱۶ دایر و در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است .

سوزان حبیب، شرمین نادری و فریده شیرژیان از دیگر سخنرانان این نشست بودند. همچنین رونیا حسینی و فاطمه اقبال نیز با بیان خاطرات و شاهنامه خوانی فضایی متفاوت در این نشست را ایجاد کردند.

وبگاه موزه ملی ایران در پیام رسان سروش

https://sapp.ir/irannationalmuseum.official

Scroll

ابزار دسترس پذیری