• دوازدهمین روز ماه مبارک رمضان و معرفی جامه فتح

 جامه فتح

در دورۀ صفوی خوشنویسی بر روی پارچه ها یا به صورت بافت بر پارچه ها بوده یا به روش قلمکارسازی که به قلمکار قلمی معروف است دیده می­شود. که یک نمونه آن ها پیراهن معروف به جامۀ فتح یا آیه الکرسی است که نزد عموم به پیراهن (نادعلی) نیز معروف است.

 این جامه کاملاً جنبۀ تعویذ (چشم زخم) داشته و استفاده از آن در دورۀ صفوی و پس از آن به هنگام گرفتاری و بیماری و یا وقت کارزار در زیر زره برای حفاظت در برابر بلایا و خطرات رواج داشته است.

بر سراسر پیراهن ترکیبی از نقوش و طرح­های هندسی، گیاهی و اسلیمی با خطوط کوفی، نسخ، ثلث، نستعلیق و به ویژه غبار با قلم زر و لاجورد و شنگرف و زعفران، ‌آیات قرآن و ادعیه کتابت شده است.

 این پیراهن عبا گونه که در پوشش بالا تنه کاربرد داشته و قسمتی از آستین های گشاد آن بدون نوشته است.  دعای جوشن کبیر و  اسماء خداوند بر روی پیراهن نادعلی مشاهده می شود که هر بخش از آن دعا درون فضای دایره ای شکل نوشته شده است.  در تحریر آیات و ادعیۀ  روی پیراهن نادعلی از قلم های غبار، مشقی و جلی استفاده شده و  نوشته ها به رنگ های قهوه ای، آبی و قرمز هستند.

این پیراهن، مربوط به سدۀ یازدهم بوده که احتمالاً در اصفهان تولیده شده و بنا به نظر برخی پژوهشگران به مقبرۀ امامزاده حبیب بن موسی (ع) کاشان که مدفن شاه عباس اول نیز همانجاست منتقل شده است و  اکنون به شمارۀ  ۸۳۷۵ در تالار صفوی موزۀ باستان شناسی و هنر دوران اسلامی محافظت می شود.

در دورۀ صفوی خوشنویسی بر روی پارچه ها یا به صورت بافت بر پارچه ها بوده یا به روش قلمکارسازی که به قلمکار قلمی معروف است دیده می­شود. که یک نمونه آن ها پیراهن معروف به جامۀ فتح یا آیه الکرسی است که نزد عموم به پیراهن (نادعلی) نیز معروف است.

 این جامه کاملاً جنبۀ تعویذ (چشم زخم) داشته و استفاده از آن در دورۀ صفوی و پس از آن به هنگام گرفتاری و بیماری و یا وقت کارزار در زیر زره برای حفاظت در برابر بلایا و خطرات رواج داشته است.

بر سراسر پیراهن ترکیبی از نقوش و طرح­های هندسی، گیاهی و اسلیمی با خطوط کوفی، نسخ، ثلث، نستعلیق و به ویژه غبار با قلم زر و لاجورد و شنگرف و زعفران، ‌آیات قرآن و ادعیه کتابت شده است.

 

Scroll

ابزار دسترس پذیری