• دیدار ناجی کتیبه اورارتویی قلاتگاه از موزه ایران باستان پس از نیم قرن

کتیبه قلاتگاه از معدود نمونه های کتیبه اورارتویی در موزه ملی ایران است. این کتیبه که مربوط به سده ۹ پیش‌ازمیلاد است با شماره ۴۶۳۷ در موزه ملی ایران ثبت شده و ترجمه آن به این ترتیب است: مینوا، فرزند ایشپوئینی، شاه قدرتمند، شاه بزرگ، شاه کشور بیا، سرور …  این تکه از کتیبه همراه با دو تکه دیگر در سال ۱۳۴۶ توسط شخصی بنام مجید مصطفوی در قلاتگاه نزدیک روستای چشمه گل در اشنویه کشف شد. دو تکه از کتیبه به دست قاچاقچیان افتاد که سرنوشت آنها نامشخص است. اما خوشبختانه یک تکه آن حفظ شد و نهایتا تحویل نمایندگان موزه ایران باستان آنزمان شد. ناجی این قطعه استاد رحیم اشنوی محمودزاده بود که با توجه به شناخت و علاقه‌ای که به میراث فرهنگی منطقه داشتند، این بخش از کتیبه را با هزینه شخصی خریداری و در همان زمان تحویل دو نماینده موزه ایران باستان آقایان بابک راد و علی اکبر سرفراز می دهند. استاد محمودزاده در سال‌های جنگ تحمیلی هم برای نجات کتیبه معروف کیله‌شین در مرز ایران و عراق، محدوده امروزی شهرستان اشنویه پیگیری‌های بسیاری به عمل آوردند و ماحصل تلاش ایشان این بود که مسئولین هنگ مرزی به اهمیت این اثر پی ببرند و با همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان، کتیبه مذکور به موزه ارومیه منتقل شود.

استاد محمودزاده پس از نیم قرن از زمان کشف کتیبه، روز یکشنبه چهارم مهر ماه از موزه ملی ایران دیدن کردند و با رییس موزه دیداری داشتند که طی آن دو جلد از کتاب خود را که در زمینه زبان شناسی و تاریخ است به موزه ملی ایران اهدا کردند. ایشان همچنین بازدیدی از آثار موزه ایران باستان داشتند.  

رحیم اشنوی محمود زاده متولد ۱۳۱۴ اشنویه است و تاکنون پنج عنوان کتاب از ایشان در مورد تاریخ و میراث فرهنگی کردستان منتشر شده است.

Scroll

ابزار دسترس پذیری