• رونمایی از کتاب «بارقه کائنات: نگاهی بر مجموعه میراث جهانی چغازنبیل» 

آیین رونمایی از کتاب «بارقه کائنات: نگاهی بر مجموعه میراث جهانی چغازنبیل»  بعدازظهرروز سه‌شنبه  ۳۱ خردادماه به همت پایگاه جهانی چغازنبیل و هفت تپه و موزه ملی ایران در سالن نشست موزه ایران باستان برگزار شد.

در این مراسم  کامیار عبدی نویسنده کتاب، جبرییل نوکنده رییس کل موزه ملی ایران، فریدون بیگلری معاون فرهنگی موزه ملی ایران، سید احمد محیط طباطبایی رییس کمیته ملی موزه ها ( ایکوم ایران)، عاطفه رشنوئی مدیر میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه، ماریانا پاواژو رایزن همکاری‌های فرهنگی سفارت فرانسه در تهران، سارا ضیایی مسئول فرهنگی دفتر یونسکو در تهران، ناشر کتاب و جمعی از اساتید باستان شناسی و علاقمندان فرهنگ حضور داشته و برخی به ایراد سخنرانی پرداختند.

بارقه کائنات الگویی برای شناساندن سایر محوطه های تاریخی و فرهنگی

جبرییل نوکنده رییس کل موزه ملی ایران ضمن خوش آمد به مهمانان حاضر در این جلسه از تلاش بانیان در معرفی این میراث جهانی قدردانی کرده و گفت: کتاب بارقه کائنات بدون شک اثر ارزشمندی برای شناخت و به دنبال آن حفظ یک محوطه گرانقدر بنام چغازنبیل است که توسط باستان‌شناس خبره و استادی به رشته نگارش درآمده که سوابق علمی و پژوهشی معتبری را در کارنامه خود دارد. وی در ادامه با اشاره به اینکه عیلام، بعنوان یکی از تمدنهای بزرگ ایرانی در مقایسه با سایر دوره ها مهجور مانده و بطور شایسته ای معرفی نشده گفت: این کتاب مرجعی معتبری در حوزه عیلام شناسی محسوب شده و منبعی خوبی درباره نیایشگاه چغازنبیل است. رییس کل موزه ملی ایران محوطه‌های باستانی و تاریخی را سندهای ذیقیمتی در پیشینه فرهنگ و تمدن این مرزو بوم دانسته و گفت: امیدوارم تلاش و همت عالی پایگاه جهانی چغازنبیل و هفت تپه در معرفی این محوطه الگویی برای شناساندن سایر محوطه های تاریخی و فرهنگی باشد که نتیجه آن حفاظت و نگهداری اصولی و انتقال این میراث به نسل آینده خواهد بود.

معرفی ضامن حفاظت آثار تاریخی و فرهنگی

سید احمد محیط طباطبایی دومین سخنران نگارش و چاپ کتاب بارقه کائنات را گامی شایسته تقدیر در معرفی یک محوطه تاریخی خوانده و گفت: حفاظت از هر اثر تاریخی و فرهنگی وظیفه اصلی و بنیادینی است که نیازمند سه مرحله است: نخست شناخت توام با مطالعه و پژوهش است، مرحله دوم نگهداری و حفظ حیات کاربردی و غیر کاربردی آن میراث است و رکن سوم معرفی است. چنانچه آثار معرفی نشوند، به شیوه اصولی حفاظت نخواهد شد و این معرفی شیوه های مختلفی داشته و به مخاطبان خاص و عام بستگی دارد. آنچه امروز اتفاق افتاده معرفی محوطه جهانی چغازنبیل است که امیدوارم در مورد سایر محوطه ها نیز شاهد چنین حرکتی باشیم.

بارقه کائنات روایتی ساده و روان  بر مبنای علمی 

کامیار عبدی در مراسم رونمایی از  تازه ترین اثر خود ضمن قدردانی از رییس کل موزه ملی ایران و حمایت هایش از جامعه باستان‌شناسی گفت: بررسی اجمالی در بیشتر پایگاه‌ها و محوطه‌های آثار باستانی نشان می دهد صاحب یک بروشور با مطالبی اندک و یا کتب و مقالات بسیار تخصصی هستند. در بارقه کائنات سعی بر این بوده تا روایتی ساده بر مبنای علمی با درک آسان به نگارش درآید و اطلاعات بیشتری را به علاقمندان ارائه می کند. وی در ادامه افزود: امیدوارم این کتاب انگیزه خوبی برای  سایر محوطه های ثبت شده در فهرست آثار یونسکو باشد که آثار خود را در قالب چنین کتابی توسط پژوهشگران آن حوزه  معرفی نمایند.

محوطه چغازنبیل همچنان نیازمند معرفی

فاطمه رشنوئی مدیر پایگاه جهانی چغازنبیل و هفت تپه از فرهنگسرای میردشتی قدردانی کرد. عاطفه رشنوئی مدیر میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه، چاپ این کتاب را در راستای خدمت به فرهنگ ایران دانسته و ضمن ارائه گزارش خلاصه‌ای از چگونگی روند تهیه ی کتاب  گفت: محوطه چغازنبیل از چنان گستره‌ و ظرفیت بالایی برخوردار است که همچنان نیازمند معرفی است. وی در ادامه از مقامات مرتبط درخواست کرد تا این کتاب به زبان‌های دیگر ترجمه و در اختیار سایر علاقمندان قرارگیرد.

کتاب ” بارقه کائنات: نگاهی بر مجموعه میراث جهانی چغازنبیل ” با هدف معرفی دقیق و ساده محوطه چغازنبیل برای مخاطب غیرمتخصص تهیه و به نشر رسیده و در این کتاب بستر سیاسی در دوره عیلام، زمینه‌های شکل‌گیری شهر، تاریخچه مطالعات باستان‌شناسی، شرح کامل تمامی بناها موجود در محوطه و اجزای معماری بنا و تزئینات وابسته به معماری، یافته‌های به دست آمده از محوطه و خدایان مورد پرستش در این شهر ایلام، به تفصیل معرفی شده است. متن با به روزترین نقشه‌ها و بازسازی‌های سه بعدی از بناها و عکس‌های جدید از یافته‌های باستان‌شناسی موجود در گنجینه موزه ملی ایران و موزه هفت‌تپه و شوش همراه شده است. کتاب در ۱۶۰ صفحه، متن ساده و روایی و تصاویر رنگی به چاپ رسیده است.

 کامیار عبدی  نویسنده کتاب،  (دانش آموخته باستان‌شناسی در مقطع کارشناسی از دانشگاه تهران، کارشناسی ارشد زبان ها و تمدن‌های خاورنزدیک از دانشگاه شیکاگو و دکترای انسان‌شناسی با گرایش باستان‌شناسی از دانشگاه میشیگان و عضو هیئت علمی گروه باستان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی) که خود از باستان‌شناسان و متخصصان دوره عیلام است، توانسته با شناخت جامع از دنیای عیلام و جنبه‌های سیاسی، مذهبی، هنری و اجتماعی آن، کتاب ساده و شیوایی را تالیف کند تا مخاطب نیز با داستایی روایی از این شهر و ابعاد مختلف آن آشنا سازد. انتشارات کتابسرای میردشتی، انتشاراتی در حوزه ایران‌شناسی اقدام و به چاپ و فروش این کتاب کرده است .

Scroll

ابزار دسترس پذیری