• رییس کل موزه ملی ایران : پژوهش‌های باستان‌شناسی می‌تواند مولد اقتصاد فرهنگی شود.

پژوهشهای باستانشناسی میتواند مولد اقتصاد فرهنگی شود.

جبرییل نوکنده رییس کل موزه ملی ایران در افتتاحیه «همایش سالانه باستان‌شناسی ایران»، شنبه ۷ اسفند ۱۴۰۰ به ایراد سخنرانی پرداخت. متن کامل این سخنان به شرح زیر است: 

پژوهش‌های باستان‌شناسی از جمله پژوهش‌های بنیادی، راهبردی و نقش پیشران فرهنگی دارد و نقش مهمی در بازشناسی هویت فرهنگی، بهره‌گیری از دانایی انسان و تجارب تاریخی، صیانت و حفاظت از یادگارهای کهن فرهنگی اشتغال‌زایی جامعه بومی دارد و تحرک دیگر فعالیت‌های حوزه میراث فرهنگی و رشته شغلی مرتبط مانند حفاظت و مرمت آثار، آزمایشگاه، گردشگری و … به دنبال دارد، میتواند فصل نوینی در گردشگری فرهنگی کشور بوجود آورد، اشتغال‌زایی کند، جامعه محلی و هویت ملی را تقویت کند. میراث باستان‌شناسی متعلق به کل بشریت است. به همین دلیل وجود همکاری بین‌المللی در توسعه و حفظ استانداردهای مدیریت ضروری است. پژوهش‌های باستان‌شناسی نیاز مبرمی به ایجاد سازوکارهای بین‌المللی برای تبادل اطلاعات و تجربه میان صاحبان این حرفه دارد.

امروز همه درباره اقتصاد حرف میزنند. پژوهشهای باستانشناسی میتواند مولد اقتصاد فرهنگی شود و می‌تواند به عنوان نقش پیشران در فعالیتهای میراث فرهنگی و گردشگری عمل کند و به نوعی موتور محرک پژوهشهای پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری است و شاید ضرورت داشته باشد در قرن و وزارتخانه جدید در قامت یک پژوهشگاه مستقل به نام پژوهشگاه باستانشناسی به آن پرداخته شود. باید در قرن جدید باستانشناسان در جغرافیای ایران فرهنگی حضور داشته باشند و باید اعتراف کنیم که خوشبختانه توان علمی خوبی در جامعه باستانشناسی ایران وجود دارد.

نوزدهمین گردهمایی سالانه باستان‌شناسی در دوران کرونا برگزار میشود و طبق روال سالهای گذشته پژوهشکده باستان‌شناسی گزارش عملکرد یکساله خود را در معرض دید و انتشار میگذارد. باید از همه همکاران پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و پژوهشکده باستانشناسی که در شرایط سخت کرونا پژوهشهای میدانی را تعطیل نکرده و با رعایت شیوهنامههای بهداشتی فعالیت خود را همچون گذشته ادامه دادند سپاسگزاری کرد. نگاهی کوتاه به فهرست مقالات و سخنرانان حکایت از تلاش بی وفقه باستانشناسان ایرانی و برخی از همکاران ناایرانی در فعالیتهای میدانی دارد.

سال سختی را سپری کردیم، بزرگانی از جامعه باستانشناسی مانند استاد دکتر رضا مستوفی، دکتر حمید خطیب‌شهیدی و استاد میرعابدین کابلی را از دست دادیم. به روح بلند این اساتید ادای احترام میکنیم و خدا را سپاسگزاریم که شاگردانی را تربیت کردند که چراغ باستانشناسی را روشن نگه میدارند.

در کنار این گردهمآیی معمولاً آخرین یافتههای باستانشناسی در موزه ملی ایران به نمایش در میآمد؛ اما با توجه به شرایط خاص کرونایی آثار به موزه ملی ایران منتقل نشد و پژوهشکده باستانشناسی به صورت مجازی نمایشگاه یافتههای سال ۱۳۹۹ را برگزار نمود. انشالله در سال آینده در دوران پسا کرونا باشیم و با حضور سبز همکاران باستانشناسی «نوروز باستانشناسی» را در موزه ملی ایران جشن بگیریم. برای همه آرزوی سلامتی و موفقیت دارم و شما را به خدای بزرگ می‌سپارم.

Scroll

ابزار دسترس پذیری