• فرمیر (ورمیر)، نقاشی استثنائی

فرمیر (ورمیر)، نقاشی استثنائی

به گزارش روابط عمومی موزه ملی ایران، صبح امروز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ چهارمین نشست تخصصی موزه ملی ایران به مناسبت برگزاری نمایشگاه لوور در تهران با عنوان، فرمیر، نقاشی استثنائی، نمایشگاهی درخشان در لوور با سخنرانی آقای بلز دوکو، موزه دار بخش نقاشی های لوور، در سالن نشست موزه ایران باستان، برگزار شد. در این نشست آقای دوکو ابتدا توضیحاتی در خصوص زندگی و آثار یوهانس فرمیر (ورمیر)، نقاش هلندی دادند. به گفته ایشان هدف از برگزاری این نشست یادآوری سهم یوهانس فرمیر (ورمیر) (۱۶۷۵-۱۶۳۲) در تاریخ نقاشی هلند قرن هفدهم و همچنین مطرح کردن نمایشگاهی از آثار وی است که برای نخستین ­بار در سال ۲۰۱۷ در موزه لوور امکان نمایش دوازده تابلو از این هنرمند را فراهم آورد.

ابتدای نیمه دوم قرن هفدهم شاهد اوج قدرت اقتصادی جمهوری استان­ های متحد (هلندکنونی) در سطح جهانی است. نخبگان هلندی به جایگاه اجتماعی خود می­ بالند و نوعی هنر را به وجود می آورند که این وجهه را منعکس می­ کند. در این شرایط، «موج نو» نقاشی صحنه­ های خودمانی – نمایش موشکافانه فعالیت ­های زندگی روزمره در ابتدای دهه ۱۶۵۰ متولد می­ شود: هنرمندان بر نمایش صحنه ­های زندگی مردان و زنان با  نزاکت، تمرکز می کنند.

باید اذعان داشت که فرمیر (ورمیر) فقط یکی از اساتید برجسته تصویرگری با وقار صحنه ­های زندگی روزمره بوده است. تابلو «زن شیردوش» که در موزه امپراتوری آمستردام نگهداری می ­شود و تنها یک بار در نمایشگاه پاریس حضور داشت، در واقع تا حد تصویری ابدی اوج گرفته و تبدیل به یک مرجع شده است. میان دیگر نقاشان این سبک، خرارت دو (لیدن)، خرارت تر بورخ (دیفنتر، در شرق، در استان افریسل)، یان استین (هارلم)، پیتر دو هوخ (دلفت و آمستردام)، گابریل متسو (آمستردام)، کاسپار نتشر (لاحه) و فرانس فان میریس (لیدن) در شهرهای مختلف به تصویرگری می ­پردازند: آثار ایشان از لحاظ سبک، موضوع، ترکیب و فن شباهت بسیاری به یکدیگر دارند. ایشان غالبا از آثار همکارانشان الهام می­گرفتند و همواره در تلاش بودند با اغراق در حقیقت نمایی و شجاعت فنی از هم پیشی بگیرند. نتیجه این رقابت هنری پویا، کیفیت استثنائی آثار ایشان است و ثروتمندانی هلندی هم دوره فرمیر (ورمیر) که می­ خواستند به­ عنوان طرفداران جدی هنر شناخته شوند، این رقابت و پویایی هنری را تشویق می کردند.

عموما با ترسیم رفتاری مرموز و فردگرا از فرمیر (ورمیر) از او با عنوان «چهره مرموز دلفت (شهر زادگاه فرمیر (ورمیر) در هلند)» یاد می­ شود.

بلز دوکو

بلز دوکو از سال ۲۰۰۵ مسئول نقاشی فلاند و هلندی قرن هفده و هجده موزه لوور است. وی سر امین ­الاموال و دارای مدرک دکترای تاریخ هنر و مدیر هنری نمایشگاه­ های اختصاص یافته به نقاشی اروپائی قرن هفده (ژاپن، ۲۰۰۹)، به رامبرانت (۲۰۱۱) و همچنین روبنس (۲۰۱۳) بوده است. در سال ۲۰۱۷ مدیریت هنری نمایشگاه «فرمیر و اساتید نقاشی صحنه­ های خودمانی» برگزار شده با مشارکت گالری ملی ایرلند (دوبلین) و گالری ملی هنر (واشینگتن) را بر عهده داشت.

Scroll

ابزار دسترس پذیری