• فعالیت‌های پژوهشی موزه ملی ایران در یکسال گذشته اعلام شد

 موزه ملی ایران با ده بخش پژوهشی طی یکسال گذشته (آذر ۱۳۹۶ تا آذر ۱۳۹۷) فعالیت‌های پژوهشی متعددی داشته که خلاصه ای از آنها در روز شنبه ۲۴ آذرماه سالجاری در نخستین روز هفته پژوهش توسط دکتر جبرئیل نوکنده رئیس کل موزه ملی ایران، اعلام شد.

رئیس موزه ملی ایران در این مراسم گفت: طی یک سال اخیر پژوهشگران دارای دکتری، کارشناسی ارشد، کارشناسی و پژوهشگران آزاد از ۵۲ مرکز تحقیقاتی و ۲۲ رشته دانشگاهی از موزه، خدمات پژوهشی دریافت کرده‌اند. وی افزود طی این مدت پژوهشگران ۴۰ مرکز تحقیقاتی و ۲۳ رشته دانشگاهی برای انجام طرح‌های پژوهشی و پایان‌نامه‌های خود به موزه مراجعه کرده‌اند. علاوه بر این ۴۶ نفر از ۹ موسسه علمی در ۸ رشته دانشگاهی کارآموزی خود را در موزه ملی ایران گذرانده‌اند که از آنها غالباً برای راهنمایی بازدیدکنندگان در فضاهای نمایشگاهی کمک گرفته شده است.

دکتر نوکنده در خصوص حفاظت و مرمت اشیاء فرهنگی ـ تاریخی اظهار داشت: در طول یکسال گذشته این موزه بیش از پانصد شیئی خود را مرمت کرده و بیش از چهارصد شیء را بررسی و پایش کرده است. ایشان در ادامه به انتشارات موزه ملی پرداخت و گفت: کارشناسان موزه و پژوهشگرانِ همکار این موزه در طول یکسال گذشته علاوه بر انتشار ۱۵ مقاله، در تالیف ۱۳ عنوان کتاب هم مشارکت داشته‌اند که برخی از آنها عبارتند از “نمایشگاه لوور در تهران”، “مارلیک”، “شکوه فرهنگ دوره آهن گیلان”، “باستان‌شناسی و هنر هلند”، “بررسی باستان‌شناختی آجرهای لعابدار معبد مانایی قلایچی بوکان” است.

چندین عنوان کتاب دیگر از جمله کتاب “نمایشگاه ایران در هلند”، “باستان شناسی دریای پارس” و کتاب “باستان شناسی پارینه سنگی ایران، عراق و قفقاز” در مراحل نهایی آماده سازی است.

 رئیس موزه ملی همچنین در خصوص طرح‌های پژوهشی در دست اقدام در موزه گفت: در حال حاضر موزه ۱۷ طرح پژوهشی شامل چند طرح در زمینه سکه‌های سلوکی و اشکانی، مهرها و اثر مهرهای دوران اسلامی، نقره‌های ساسانی، مطالعه یافته‌های قومس، بازبینی گوی‌های اورارتویی بسطام، بررسی مجموعه آثار فلزی محوطه حسنلو، سفالینه‌های کاشان، پروژه تهیه بانک اطلاعاتی کاوش‌های تخت سلیمان، پروژه تدوین مجموعه اسناد بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، دیجیتال‌سازی اسناد موجود در بخش‌های موزه ملی ایران، راه‌اندازی پایگاه داده‌های موزه ملی ایران، پروژه مستندنگاری مجموعه یافته‌های قیطریه، بررسی بقایای مرد نمکی به شیوه سی تی اسکن و بافت شناسی، مطالعه ابزارهای استخوانی، صدفی و شاخی نوسنگی و طرح بازسازی موزه ایران باستان در دست اجرا می باشد.

طبق گفته دکتر نوکنده، موزه ملی ایران طی یک سال اخیر بیست نشست تخصصی را برگزار کرده که عمدتاً مربوط به نتایج مطالعات پژوهشگران بر روی مجموعه های این موزه بوده است. ساماندهی مجموعه‌های مطالعاتی، اعزام کارشناسان موزه به خارج از کشور، مشارکت در کاوش های باستان‌شناسی و برگزاری نخستین کنفرانس ملی باستان‌شناسی هورامان با همکاری اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سنندج، پژوهشکده باستان‌شناسی، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از دیگر فعالیت های موزه بوده است.

“شایان ذکر است برنامه هفته پژوهش از سوی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری طی این هفته در موزه ملی ایران برگزار می شود.”

وبگاه موزه ملی ایران در پیام رسان سروش

https://sapp.ir/irannationalmuseum.official

Scroll

ابزار دسترس پذیری