• مراسم نکوداشت دکتر زهره روحفر متخصص باستان شناسی اسلامی و مدیر پیشین بخش اسلامی موزه ملی

امروز یکشنبه ۸ بهمن ماه ۱۴۰۲ مراسم نکوداشت دکتر زهره روحفر متخصص باستان شناسی اسلامی و مدیر پیشین بخش اسلامی موزه ملی با حضور جمع زیادی از اساتید، همکاران، دانشجویان و علاقمندان در تالار اجتماعات موزه باستان شناسی و هنر دوران اسلامی موزه ملی ایران برگزار شد. این مراسم با خیرمقدم گویی دکتر نوکنده رییس کل موزه ملی ایران آغاز شد و سپس جمعی از اساتید از جمله دکتر سمسار، دکتر دانشپورپرور، استاد محیط طباطبایی ، استاد جلیل گلشن، دکتر نیستانی، استاد چگینی، دکتر ارمان شیشه گر، استاد محمد رضا ریاضی ، دکتر احمد مسجد جامعی، به ایراد سخنرانی پرداختند.
در پایان خانم لیلا خاموشی ضمن قدردانی از تلاشها و زحمات دکتر روحفر در موزه ملی ایران، گزارشی از روند تدوین و انتشار کتابهای رونمایی شده ارایه کرد.
در اختتامیه برنامه رونمایی از دو کتاب فر و شکوه هنر اسلامی اجرا شد. یکی از این کتابها مجموعه مقالات دکتر روحفر و دیگری جشن نامه ایشان با مجموعه مقالاتی از اساتید، همکاران و شاگردان ایشان است.
در پایان برنامه به رسم یادبود هدایایی از طرف موزه ملی ایران، اداره کل موزه ها، آیکوم ایران و دوستان و علاقمندان به دکتر روحفر اهدا شد.
اجرای موسیقی سنتی و پخش کلیپی از فعالیتهای دکتر روحفر از دیگر بخشهای این مراسم بود.

دکتر سمسار
آشنایی من با خانم روح­فر از دانشگاه تهران شروع شد در زمانی که ایشان دانشجوی فوق لیسانس بودند اما بعد از آن نیز فعالیت های ایشان را پیگیری می­کردم. ایشان از فعال ترین موزه داران بودند که کارهای علمی زیادی منتشر کردند.

دکتر دانشپورپرور
زمان آشنایی من با خانم روح فر به زمانی بازمی گردد  که در بخش اسلامی مشغول مطالعه چینی های آبی و سفید بودم. در آن مدت که یک سال به طول انجامید متوجه شدم که ایشان باستان شناسی دقیق، سخت کوش، و مسئولین پذیر است. با ایشان به مدت یک سال در دانشگاه ابهر همکار بودیم و دانشجویان از اخلاق خوش وروش تدریس ایشان بسیار راضی بودند. به جرات می توان گفت ایشان باستان­شناسی دلسوز و متخصص شناخت شناخت پارچه و منسوجات دوره اسلای بودند که مقالات زیادی نیز در این رابطه منتشر کردند. ایشان افتخار شاگردی استادی همچون دکتر عزت اله نگهبان، دکتر سیمین دانشور، دکتر منوچهر ستوده و بهرام فره وشی را داشتند.

محیط طباطبایی
من از زاویه موزه و موزه داری به ایشان می­نگرم. به شهادت همکاران ایشان پند ویژگی خاص دارند: در ابتدا تلاش ایشان برای تشکیل موزه دوران اسلامی است، موزه ای که در سطح جهان بسیار شناخته شده است. دوم اینکه ایشان امین اموال موزه بودند که علاوه بر علاقه به کار پژوهشی آشنا و آگاه به چیزی بودند که به ایشان سپرده شده بود. در آن زمان همزمان با فعالیت های موزه ای ایشان به تدریس در دانشگاه­ها و تالیف کتب و نشر مقالات پرداختند. یکی از ویژگی ها شاخص خانم دکتر روح­فر اشراف کامل و تسلط بر آثار است که به خوبی آثار را می­شناخت و به همین دلیل به ارزش آنها واقف بود. امید است ایشان الگویی مستمر برای کسانی که در این راه گام می­گذارند، باشند.

مهندس جلیل گلشن
خانم دکتر روح­فر یک پژوهشگر موزه­ای هستند که راه ایشان تداوم داشته باشد. ایشان از سال­های ۶۰ و پیش از آن فعالیت­های پژوهشی خود را آغاز کردند. همسر خانم دکتر روح­فر، زنده یاد مهندس ایرج حریرچیان  مسئول دفتر ثبت آثار ملی ایران بودند که ثبت آثار ملی با ایشان آغاز شد. در واقع پیش از آقای حریرچیان از سال ۱۳۰۹، تعداد ۱۷۳۳ اثر ثبت شده بود که ایشان مبادرت به ثبت باقی آثار کردند.

دکتر نیستانی
آشنایی من با خانم روحفر بازمیگردد به زمانی که وارد باستان­شناسی شدم و به دلیل مطالعات به کتابخانه رفت و آمد داشتم. در آنجا با خانم دکتر شیشه­گر و خانم روح­فر آشنا شدم. ایشان از هیچ کوششی دریغ نمی کردند. خانم دکتر زهره روح­فراز جمله اساتیدی بود که فقط انتقال دانش نمی­کرد بلکه اندیشه می­آفرینند و انگیزه می­آفریدند. فردی محتشم، بی ریا، یک رو و یک راست. ایشان در هر شرایطی سختی، روزنه­ای می­یابد و پنجره­ای می­سازد.

استاد چگینی
من فعالیت خود را از موزه آغاز کردم و فاصله زمانی با خانم دکتر روحفر ۳ یا ۴ سال است. پیش از این ایشان را در دانشگاه دیده بودم اما همکاری ما از موزه ملی ایران آغاز شد. ایشان بانویی بسیار بی حاشیه، محقق و پژوهشگر، سخت کوش و پرتلاش هستند. خانم دکتر روح­فر از جمله بانوان محترمی هستند که مسئولیت های زیادی بر عهده داشتند و بخش اسلامی موزه ملی ایران حاصل سال­ها مسئولیت و تلاش ایشان است. بنده به سهم خودبه پاس زحماتشان بر ایشان درود می­فرستم.

خانم دکتر شیشه­گر
برخی از دوستی­ها پر تلاطم و پر فراز و نشیب هستند. دوستی من با زهره جانم به دوران دانشجویی و سپس فعالیت در موزه ملی ایران بازمی­گردد. دوستی که همواره تداوم داشته و در سایه رفاقت نزدیک، همدلی، یکدستی، بی ریایی ادامه داشته است.
محمدرضا ریاضی
تشکر ویژه دارم از جناب دکتر نوکنده که سه نسل را در اینجا گرد هم آورده است. باستان­شناسی از آن رشته هایی است که واژه تعامل در آن بکار رفته است، منتها گاهی ۱ سویه و گاهی دو سویه. و خانم دکتر روح­فر از جمله باستان­شناسانی هستند که همیشه با اساتید، دوستان و دانشجویان خود تعامل داشتند. من به پاس قدردانی از زحمات ایشان در مجموعه مقالاتی که به عنوان جشن نامه برای ایشان چاپ شده و امروز رونمایی می شود مقاله ای نوشتم تا دینم را به ایشان ادا کرده باشم.

دکتر مسجدجامعی
در حوزه باستان­شناسی بانوان حق بزرگی دارند. خانم دکتر روح­فر درمدت خدمت دولتی خود به عنوان امین اموال هزاران شی دوران اسلامی ایران را ثبت و ضبط کرده که این نظم و مدیریت در ایشان ستودنی است. از ایشان به پاس خدمتی که به فرهنگ ایران کردند تشکر می کنم. خدمتی که باعث آشنایی فرهنگ دوستان با هنر اسلامی ایران شد.

لیلا خاموشی
ملی ایران پایگاهی برای میراث‌داری از دارایی‌های فرهنگی این سرزمین است. ناگفته پیداست که میراثداری تنها حفاظت و صیانت از یافته‌های حاصل از کاوش‌های باستان‌شناسی نیست، بلکه حفاظت از میراث و یادگارهای شخصیتها و افرادی که در حوزه میراث فرهنگی، نقشآفرین بودند، آموختند، نوشتند و  آموزش دادند هم، بخشی از وظیفه میراثمدارانه ماست. گرامی‌داشت مقام اساتید و بزرگانی که سال‌ها در حوزه معرفی، تحلیل و حفاظت از میراث فرهنگی ایران قلمفرسایی کردند، کمترین کاری است که میتوان انجام داد. قدر مسلم، باید زحمات کسانی که دهه‌ها در این دیار، بیمنت و چشمداشت در راستای معرفی و حفاظت از آثار فرهنگی ایران تلاش کردند تا میراث غنی گذشتگان ما به نسل جوان منتقل شود و راهگشای راه آنان برای ساختن ایرانی آبادتر باشد، به دیده منت قدر دانسته شود
ایشان در ادامه گزارش کوتاهی از مجموعه فعالیت­هایی که برای برگزاری این مراسم و تدوین دو جلد کتاب فر و شکوه هنر اسلامی ایران انجام شده بود، ارائه دادند. از سرکار خانم روح­فر ۴۳ مقاله به زبان فارسی ۴ مقاله به زبان انگلیسی و ۱ مقاله به زبان فرانسه چاپ شده که همگی در یک مجلد با عنوان “فر و شکوه هنر اسلامی ایران” جمع آوری و چاپ شد. و همچنین جلد دوم این کتاب به ۱۹ مقاله اختصاص دارد که توسط پژوهشگران و اساتید حوزه هنر اسلامی ایران نوشته شده و به پاس نیم قرن تلاش استاد دکتر روح­فر تقدیم ایشان شد.

 

Scroll

ابزار دسترس پذیری