• مراسم نکوداشت دکتر فیروز باقرزاده و رونمایی از کتاب فرّ فیروز در موزه ملی ایران

عصر روز سه شنبه۱۱ تیرماه سال جاری، مراسم نکوداشت دکتر فیروز باقرزاده به همت پژوهشگاه میراث فرهنگی در موزه ملی ایران و با حضور جمعی از مدیران، اساتید، پیشکسوتان و دوستداران میراث فرهنگی و باستان شناسی برگزار شد.

در این مراسم جبرئیل نوکنده مدیر موزه ملی ایران ضمن خوشامدگویی به میهمانان گفت: امروز به مناسبت رونمایی از کتاب بزرگداشت استاد دکتر فیروز باقرزاده کنار هم گرد آمده‌ایم. ایشان از تبار بزرگ‌مردان و از نسل نجیب و سخت‌کوش باستان‌شناسی ایران هستند. فرهیخته صاحب دانشی که عمر و تخصص خود را وقف این کشور کرد و جامعه باستان‌شناسی و موزه‌داری از خدمات شایسته‌اش بهره‌ها بردند. سابقه علمی و عملکردش گوه آن است که دکتر باقرزاده بر معنا و مفهوم حفاظت و صیانت از میراث ایرانی شکلی عملی بخشیده است و چارچوب مند سازی فعالیت‌های باستان‌شناسی در سرلوحه کارهایش بوده است.
جبرئیل نوکنده ضمن اشاره به خدمات ارزنده دکتر باقرزاده در دوره ریاست ایشان در موزه ملی ایران افزود: دکتر باقرزاده اقدامات شایسته‌ای برای استانداردسازی موزه ایران باستان را آغاز کردند که هنوز پس از گذشت چندین دهه بطور کامل محقق نشده است: طرح مقاوم‌سازی موزه ایران باستان و تبدیل فضاهای حیاط مرکزی موزه به مرکز نمایش آثار ساخت گنجینه مرکزی (مخزن مرکزی)؛ بهسازی طبقه همکف موزه اسلامی، سالن همایش و سالن نمایشگاه‌های جانبی؛ طرح ساماندهی اموال فرهنگی ـ تاریخی از یادگارهای دکتر باقرزاده در موزه ملی ایران است.

روح الله شیرازی رئیس پژوهشکده باستان شناسی در خصوص فیروز باقرزاده و خدمات وی در حوزه باستان شناسی گفت: تکریم و صحبت درباره کسی که برای نخستین بار رویکردهای نوین و علمی را در باستان شناسی ایران مرسوم کرد، کاری سخت و دشوار است. شیرازی احیای تلاش های باستان شناسی که در دوران پیش از باقرزاده رها شده بود را از جمله فعالیت های وی عنوان کرد.

دیگر سخنران این مراسم عبدالرسول وطن دوست پیشکسوت حوزه میراث فرهنگی با اشاره به این موضوع که ثبت سه اثر جهانی ایران در یونسکو برای اولین بار با حمایت باقرزاده انجام گرفته است، اظهار داشت: او موضوع مرمت علمی در کشور را برای اولین بار راه اندازی کرد.

سید احمدمحیط طباطبایی رییس ایکوم ایران در بیان فعالیت های ارزنده باقرزاده گفت: با توجه به سابقه طولانی و پژوهشی باقرزاده، جامعیت خاصی نسبت به موضوع باستان شناسی پیدا شد به طوریکه از وی در ابتدا به عنوان یک شخصیت اخلاقی و فرهنگی یاد می شود.

در ادامه این مراسم پیشکسوتان حوزه میراث فرهنگی و جمعی از همکاران باقرزاده خاطراتی را از دوران خدمت وی برای حاضران در مراسم بازگو کردند و از کتاب فر فیروز نیز رونمایی شد.

یادآور می‌شود فیروز باقرزاده نهم خرداد ۱۳۰۹ در تهران در خانواده‌ای آذربایجانی زاده شد. در سال ۱۳۴۴ در رشتۀ ادبیات و زبان انگلیسی فارغ التحصیل شد و در سال ۱۳۳۵ در اداره کل هنرهای زیبای کشور استخدام شد. سپس در سال ۱۳۳۸ با استفاده از فرصت تحصیلی فولبرایت به آمریکا رفت و در دانشگاه ایلینوی در رشتۀ تاریخ هنر جهان کارشناسی ارشد خود را دریافت کرد.
باقرزاده سپس در پاریس به تحصیل در رشتۀ باستان‌شناسی و تاریخ هنر ایران در مقطع دکتری پرداخت و پس از بازگشت به ایران، مرکز باستان‌شناسی ایران را در ۱۹ آذرماه ۱۳۵۱ پایه ریزی کرد.
سابقه دیرینه و عملکرد او گواه آن است که فیروز باقرزاده بر معنا و مفهوم حفاظت و صیانت از میراث ایرانی، شکل عملی بخشیده و فعالیت های باستانشناسی را در سرلوحه کارش قرار داده است.

وبگاه موزه ملی ایران در پیام رسان سروش
https://sapp.ir/irannationalmuseum.official

Scroll

ابزار دسترس پذیری