• موزه ملی ایران میزبان مدیران مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی

موزه ملی ایران میزبان مدیران مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی
روز سه‌شنبه هفتم بهمن ۱۳۹۹، مدیران مرکز گسترش سینمای مستند با جبرییل نوکنده رییس کل موزه ملی ایران دیدار و گفتگو کردند. در ابتدای این نشست که با حضور محمد حمیدی مقدم مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، مرتضی رزاق کریمی قائم مقام مرکز، محمد شکیبا نیا معاونت مستند مرکز، مریم حق پناه مستند ساز، پژمان مظاهری پور مستند ساز و عضو هیات مدیره خانه سینما و یوسف حسن‌زاده رییس گروه پژوهش‌های موزه ملی ایران برگزار شد،
جبرییل نوکنده ضمن خوشامدگویی به مهمانان بیان کرد توجه خاص مستند‌سازان به حوزه فعالیت‌های باستان‌شناسی کشور مایه مباهات و صیانت از فرهنگ و هنر کهن این سرزمین است. وی در ادامه گفت: با توجه به تجارب مثبت اما اندک سال‌های گذشته در حوزه سینمای مستند با محوریت باستا‌شناسی، ضرورت حضور فعال سینماگران در بازشناسی میراث‌فرهنگی بیشتر حس می شود. تنوع مضامین، موضوعات بکر و توان علمی در حوزه باستان‌شناسی ایران تاحدی از چشم خلاق و تیزبین هنرمندان فیلمساز مستند دور مانده و بدون شک با نزدیک شدن فعالان این دو عرصه به یکدیگر، بازتاب و معرفی اثربخشی از میراث فرهنگی غنی ایران را شاهد خواهیم بود.
رییس کل موزه ملی ایران گفت: این موزه به عنوان تخصصی‌ترین مرجع یافته‌های باستان‌شناسی کشور برای تحقق این مساله آماده هرنوع همکاری و مشارکت است. نوکنده با تاکید بر نگاه خلاق و علاقمند مدیران مرکز سینمای مستند گفت: وقتی ساخت فیلم از جاذبه‌های میراث‌فرهنگی و انعکاس مقوله گسترده باستان‌شناسی جزو ماموریت، دغدغه و در دستور کار مسولین مرکز سینمای مستند قرار گیرد، چتر حمایتی قوی و انگیزه‌بخشی برای فیلمسازان فعال و علاقمند این رشته خواهد بود و نوید بخش تولیداتی همسنگ فرهنگ و هنر ایران خواهد بود.
در ادامه محمد حمیدی‌مقدم، مدیر عامل مرکز سینمای مستند با اشاره به اهمیت مشارکت سازمان‌‌های تخصصی در تولید مستندهای علمی گفت: در مستندهای باستان‌شناسی که در مورد نتایج کاوش‌های علمی ساخته می‌شوند مشارکت باستان‌شناسان را یکی از پایه‌های اصلی موفقیت این فیلم‌هاست. موضوع این فیلم‌ها در واقع مابه‌ازای تصویری ندارد و برای به تصویر کشیدن قابل فهم و علمی آن مشارکت باستان‌شناس بسیار ضروری است. نبود بودجه کافی در کنار ماهیت پیچیده اینگونه مستندها به‌گونه‌ای است که اگر مشارکت تخصصی در ساخت آنها صورت نگیرد، فیلم‌ساز انگیزه‌ای برای ورود به این موضوع پیچیده نخواهد داشت و به سمت موضوعات دیگر سوق داده می‌شود.
در این نشست، مقرر گردید تفاهم‌نامه‌ای میان موزه‌ملی‌ایران و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی منعقد گردد تا همکار‌های مشترک و تعاملات بیشتری را در دو حوزه تحقق یابد.
برقراری ارتباط میان باستان شناسان و مستند سازان موجب می شود یافته ها، اطلاعات حاصل از کاوش های باستان شناسی در قالب فیلم های مستند ماندگار شده، جدا از اینکه باعث ثبت تصویری پژوهشهای باستان شناسی می شود، می تواند منجر به پویشی هنری و خلاق در این حوزه شود. بازدید از موزه ایران باستان با راهنمایی فیروزه سپیدنامه رییس این موزه و یوسف حسن‌زاده پایان بخش این نشست بود.

Scroll

ابزار دسترس پذیری