• نشست تخصصی با عنوان از پادشاهان فرانسه تا بازدیدکنندگان کل جهان : تاریخ کاخی که موزه شد

قلعه تدافعی قرون وسطایی پاریس یا موزه­ای مشهور با هرم ساخته شده به­دست آقای «په» در قرن بیستم، موزه لوور قبل از هر چیز کاخی عظیم است که به­مدت هشتصد سال دائما در حال دگرگونی بوده است. معماران و هنرمندان نامی به دلخواه پادشاهان و روسای­جمهور جاه­طلب به توسعه و آراستن این کاخ ادامه دادند و به آن در پایتخت و در فرانسه مرکزیت بخشیدند.

بناشده در اواخر قرن دوازدهم، لوور در ابتدا دژی کلیدی برای حفاظت از پاریس بود. سپس با گسترش شهر نقش دفاعی خود را از دست داد و در قرن چهاردهم به اقامتگاهی مجلل برای دربار بدل شد. این کاخ در ابتدا به شیوه گوتیک ساخته شد، اما در قرن شانزده که جایگاهی مهمتر در قلب پاریس به­دست­آورد به کاخی به سبک رنسانس تغییر یافت. در ابتدای قرن هفدهم از طریق تالاری طولانی در  مجاورت رود سن به کاخ «توئیلری» وصل شد و بوستانی وسیع به غنای آن افزود. در طول قرن نوزدهم امپراتورها پروژه توسعه و آراستن کاخ را با افزودن باله، پاویون و دکوری­هایی غنی از پیکره پی گرفتند. تحت­تاثیر کار هنری بزرگ و مستمر و سرشار از خلاقیت معماری، کاخ لوور چشم­اندازی از شیوه­هایی که تاریخ معماری فرانسوی را به­وجود آورده­اند ارائه
می­دهد.

با گذر قرون و تغییرات، لوور زندگی­های متفاوتی را تجربه کرد: ابتدا محافظت از پاریس، سپس به­عنوان زندان و محل نگهداری از خزانه سلطنتی از آن بهره­برداری شد، تا اینکه در زمان کوتاهی به کاخی مجلل برای سکونت دربار تبدیل شد. اما لوور فقط مکان ستایش و نمایش قدرت نیست؛ بلکه کاخ هنرها و هنرمندان است: لوور مجموعه­های آثار هنری گردآوری شده توسط پادشاهان و هنرمندان درباری را در زمان کوتاهی در خود جای داد. تاتاترخای لوور از قرن هفدهم محل زندگی و کارگاه هنری بزرگترین هنرمندان و حتی آکادمی­ها و محلی برای بحث و تبادل­نظر و پژوهش و مطالعه شد. به­مدت بیش از صد سال نمایشگاه­های هنرمندان وقت در این مکان برگزار شد. به این ترتیب لوور به محل درخشش روشنفکری و هنری در بطن عصر روشنگری (قرن هجده میلادی) تبدیل شد.

انقلاب کبیر فرانسه و تاسیس موزه ملی تاریخ طبیعی در سال ۱۷۹۳ این پرستشگاه هنرها را وقف کرد. هدایای شخصی، اشیاء خریداری­شده توسط دولت و کشفیات باستان­شناسی به مجموعه­های سلطنتی اضافه شدند. زین پس آثار اهدائی منشا الهام هنرمندان شهیر یا آماتور از سرتاسر جهان شدند. امروزه
نسخه­برداران، دانشجویان یا هنرمندان سرشناس همچنان در کنار پژوهشگران یا گردشگران سالن­های این موزه را پر می­کنند.

نگین ماتیو

نگین ماتیو مجموعه­دار میراث­فرهنگی است. پس از تحصیل تاریخ در دانشگاه سوربن (پاریس ۴) و تاریخ هنر و موزه­شناسی در مدرسه لوور، در بخش یونان باستان، تمدن اتروسک و رومِ موزه لوور مشغول به کار شد. در این بخش به ویژه مسئول پیکره­های گلی، تاریخ باستان­شناسی و تاریخ مجموعه­ها شد. وی که یکی از اعضای واحدی در مرکز ملی پژوهش علمی و مسئول یک برنامه تحقیقاتی در انستیتو ملی تاریخ هنر در مورد بازار هنر در قرن نوزدهم است، سابقه زیادی در تدریس در مدرسه لوور دارد. در سال ۲۰۱۴ به­عنوان رئیس بخش «تاریخ لوور» انتخاب شد و در ژوئن سال ۲۰۱۶ با افتتاح پروژه «پاویون ساعت، خط سیری نوین در موزه گرافی لوور» مسئولیت آن را به­عهده گرفت. وی مدیر هنری نمایشگاه­های متعددی در فرانسه و خارج بوده است. از آن جمله نامه و رس، لوور، ۲۰۰۷»؛ «حماسه پادشاهان تراکی، لوور، ۲۰۱۵» ؛ «تاناگرا، توکیو، ۲۰۰۷؛ ابداع لوور، پکن و هنگ کنگ، ۲۰۱۷…

Scroll

ابزار دسترس پذیری