• نمایشگاه جلوه‌های بهار در نسخ خطی قرآن کریم موزه ملّی ایران در گرامیداشت حلول ماه مبارک رمضان و تقارن با بهار طبیعت ۱۴۰۲
نمایشگاه “جلوه‌های بهار در نسخ خطی قرآن کریم” پیش از ظهر امروز پنج‌شنبه ۳ فروردین در موزه ملی ایران گشایش یافت و در حالیکه هنوز زمان زیادی از آغاز بکار این نمایشگاه نگذشته بود، مرتضی ادیب‌زاده مدیر کل موزه های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دیدار نوروزی خود از موزه ملی ایران نخستین مقام ارشدی بود که از این رویداد فرهنگی بازدید کرد. جیرییل نوکنده رییس کل موزه ملی ایران هدف از برگزاری این نمایشگاه چنین گفت : موزه باستان‌شاسی و هنر دوران اسلامی یکی از برترین ذخایر آثار بجای مانده دوران اسلامی ایران است که نفایس منحصر بفردی را صیانت می کند. ماه مبارک رمضان و تقارن فرخنده آن با نوروز که موزه‌ها بیشرین بازدیدکننده‌ها را میزبان هستند، فرصت مغتنمی است تا با شاهکارهای هنر و تمدن اسلامی ایران آشنا شده و بازتاب عشق و بندگی واقعی را در خلق چنین آثاری مشاهده نمایند.رییس کل موزه ملی ایران در تشریح این نمایشگاه بیان کرد: سی اثر منتخب با مضمون قرآنی مشتمل بر نمونه هایی از نسخ خطی قرآن، رحل و جلد است که بیشتر آن به مجموعه‌ بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی تعلق دارند. قدمت آن‌ها سده‌های نخستین اسلام تا دوره قاجار را در برگرفته‌است. وی ادامه داد: در کنار نسخ قرآن اشیایی مرتبط با هنر کتاب‌آرایی و آرایه‌های تزئینی در نسخه‌های خطی قرآن کریم از هنرمندان مطرح در سده‌های مختلف اسلامی نیز در این نمایشگاه در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است.نوکنده درباره تزیینات این نسخ قرآنی اظهار کرد: کهن‌ترین نسخه‌های خطی قرآن در این مجموعه به خط کوفی و بر پوست آهو نوشته شده است و هنرمندان با بهره‌گیری از آرایه‌های گیاهی و هندسی و با استفاده از ارزشمندترین و ماندگارترین عناصر موجود، جهت نگارش و نگارگری به تزئین نسخه ها پرداخته‌اند. وی افزود: به استناد نسخه‌های خطی قرآنی اولین قسمت‌های تزئینی در قرآن، سر سوره، صفحات آغاز و انجام، علائم پایان آیات و به مرور فهرست سوره‌ها، عدد آیات، کلمات و حروف است. در بعضی قرآن‌ها، سطرها به طور منظم به صورت ریز و درشت و به رنگ‌های مشکی، زرآب و لاجورد آراسته شده‌اند. بین سطرها در صفحات اولیه بیشتر قرآن‌ها طلا اندازی یا بوته‌اندازی شده است. از نکات جالب توجه دیگر نوشته‌های حواشی قرآن‌ها است که با نقوش ترنج،شمسه و بازوبندی تذهیب و ترصیع شده‌اند.وی خاطر نشان کرد : نسخ خطی به نمایش گذاشته شده، گنجینه‌ فاخر فرهنگ و تمدن ایران در دوره اسلامی است که ثمره ذوق، تلاش، ایمان و اعتقاد پاک هنرمندان ایرانی است که از جان و دل مایه گذاشته و اوقات خود را صرف نگارش و آراستن آنها نموده‌اند.
در قرآن کریم، آیه‌های متعددی به بهار، جلوه‌‎ها و آثار آن اشاره دارد. آیاتی که از زنده شدن دوباره زمین پس از مرگ، ابرها، باران،گیاهان، درختان، میوه ها و …دیگر نشانه های طبیعت سخن می‌گوید. زیبایی گل‌ها، درختان، چمنزارها و دیگر روییدنی¬ها از عالی¬ترین انواع زیبایی-‌هایی است که خداوند متعال برای بشر به ارمغان آورده و مایه شادی و سرور دل‌ها گردیده است. در آیه ۶۰ از سوره نمل نمونه‌ای از این آیات ذکر شده است: ” اَمَّن خَلَق السَّمواتِ وَ الاَرضَوَ أَنْزَلَ لَکُمْ مِنَ السّماءِ ماءً فَأَنْبَتْنا بِهِ حَدائِقَ ذاتَ بَهْجَه …”آیا آن کیست که آسمان‌ها و زمین را خلق کرده و از آسمان برای شما باران می‌فرستد تا به آن، درختان و باغ و بستان‌های شما را در کمال سبزی و خرّمی می‌رویانیم . . .”دیدار از نمایشگاه “جلوه‌های بهار در نسخ خطی قرآن کریم” در موزه باستان‌شناسی و هنر دوران اسلامی مانند سایر رویدادهای نوروزی موزه مادر کشور همه روزه از ساعت ۱۰ تا ۲۱ در ایام نوروز برای علاقمندان مهیا می‌باشد.یادآور می گردد خرید بلیت بازدید از موزه ملی ایران تا ۴۵ دقیقه پیش از پایان ساعت کاری مقرر یعنی تا ۲۰:۱۵ امکان‌پذیر خواهد بود.
Scroll

ابزار دسترس پذیری