• نمایشگاه شکوه هنر گرگان در گرامیداشت روز جهانی صنعت نمایشگاهی

شهر باستانی گرگان؛ مرکز تولید کاشی و سفال زرین فام،

موزه ملی ایران و موزه باستان شناسی گرگان  در پاسداشت  هفته میراث فرهنگی  ۱۴۰۰ نمایشگاهی مشترک با عنوان ” شکوه هنر:شاهکارهای  هنری زرین فام شهر باستانی گرگان” در موزه باستان‌شناسی گرگان برگزار کرده‌اند. در این نمایشگاه ۷ کاشی و ۱۷ سفال زرین فام  به نمایش گذاشته شده که همگی منتخبی از آثار موجود در مخازن موزه باستان شناسی و هنر اسلامی موزه ملی ایران بوده‌است. این نخستین باری است که این آثار  به شهر استرادباد کهن( گرگان امروزی )  ارسال شده‌اند و  علاقمندان می توانند با رعایت شیوه‌نامه‌ بهداشتی  مرتبط با همه گیری کرونا  در موزه باستان شناسی گرگان از آنها دیدن نمایند. این نمایشگاه  از تاریخ ۳ خرداد تا ۴ تیرماه برای بازدید عموم دایر است.

جبرئیل نوکنده ؛ رییس کل موزه ملی ایران ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این تعامل فرهنگی با موزه باستان‌شناسی گرگان گفت : شهر باستانی گرگان  یکی از کانون‌های تولید  کاشی و سفا لینه‌های زرین فام در قرون میانه اسلامی بود و می توانسته با سبک‌های ری  و  کاشان رقابت کند و این شهر باستانی نیز همانند کاشان و ری در تولید زرین و کاشی دارای شهرت بوده و  شباهت سبکی بین این مجموعه با کاشان آنچنان نزدیک است که تشخیص بین این دو سبک بین کارشناسان مشکل است، اماهنرمندان کاشانی و گرگانی با همدیگر در ارتباط بودند.

وی ادامه داد: با شکوه ترین اتفاق در تاریخ سفالینه های زرین فام شهر باستانی گرگان همکاری محمد بن ابی طاهر یکی از شناخته ترین استاد سفالگر کاشان در تزیین امامزاده شهر باستانی گرگان است . شادروان مهدی بهرامی پژوهشگر هنر اسلامی و رییس موزه ایران باستان  در کتاب سفال گرگان با ارائه شواهد و مدارک متقن  به این مهم اشاره می‌کند.

اشیاء ارسالی بیشتر مربوط به دوره خوارزمشاهیان است که در دوره پهلوی در شهر باستانی گرگان کشف و به موزه ملی ایران منتقل شده‌اند. کاشی مرتبط با بناهای مذهبی شهر باستانی به ویژه امامزاده  یحیی بن زید نیز در این مجموعه منتخب است که به گور یا مقبره سرخ مشهور بوده و این سرخی  به کاشی‌های زرین فام  ارتباط داشته است.

شهر باستانی گرگان اکنون در سه کیلومتری جنوب غربی محوطه میراث جهانی گنبد قابوس و ۹۶ کیلومتری شمال شرقی شهر استرآباد کهن (  گرگان امروزی  ) در استان گلستان قرار دارد.

آثار این نمایشگاه به صورت مجازی در وبگاه موزه ملی ایران به آدرس Irannationalmuseu.irقابل مشاهده است.

 

 

Scroll

ابزار دسترس پذیری