• نمایشگاه “میراث باستان شناسی اسپانیا” در موزه ملی ایران گشایش یافت.

به گزارش روابط عمومی موزه ملی ایران، عصر روز یکشنبه ۳۱شهریور ماه سال ۱۳۹۸ نمایشگاه میراث باستان شناسی اسپانیا با حضورعلی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ادواردو لوپس بوسکتس سفیر اسپانیا در تهران، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه، جبرییل نوکنده، رییس کل موزه ملی ایران و دیگر مقامات ایرانی و اسپانیایی، خبرنگاران، پیشکسوتان و دوستداران میراث فرهنگی در سالن همایش های موزه ملی ایران گشایش یافت.

در ابتدای این مراسم جبرئیل نوکنده ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و روز جهانی صلح گفت: امروز و در این مکان مهم به عنوان سفیران فرهنگی گردهم آمدیم تا برگ زرین دیگری را در حافظه تاریخی دو ملت بزرگ ایران و اسپانیا به یادگار بگذاریم.
وی افزود: این نمایشگاه شامل ۳۰۰ اثرارزشمندی است که راوی تاریخ و فرهنگی با قدمت ۳۵۰ هزار سال از اسپانیا و بیش از ۵۰ هزار سال از آلیکانته را تا دوران معاصر بازگو می کنند. این آثار در سه گالری به نمایش در آمده اند:گالری اول مشتمل بر آثاری از دوران پارینه سنگی تا پایان دوره مفرغ است و قدیمی ترین اثر با قدمت ۳۵۰۰۰۰ هزار سال در آن جای گرفته ، گالری دوم آثار دوره های آهن ، فنیقی ، ایبری ، رومی ، اسلامی ، مسیحیت ، قرون وسطی وگالری سوم دوره مدرن و معاصررا دربرگرفته است.
همچنین در گالری سوم در قسمتی مجرا اسنادی به نمایش گذارده شده که اشاره عمیقی به روابط دیپلماتیک ایران و اسپانیا با سابقه ای چهارصد ساله دارد.
رییس کل موزه ملی ایران ضمن اشاره به تدوین برنامه های جانبی در طول برگزاری این نمایشگاه گفت :اولین برنامه جانبی، نمایشگاه نقاشی از آثارهنرمندان کوچک تحت عنوان ” کودکان ایران میزبان میراث باستان شناسی اسپانیا است که در حاشیه این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته است.
وی در خصوص اهمیت این رویداد فرهنگی گفت: این نمایشگاه در واقع خط استمرار تعامل ارزشمند سه موزه در سه نقطه جهان است. چرا که از ابتدا ایران مهد تمدن سفر خود را از موزه درنتس آغاز کرد و بعد به موزه باستان شناسی الیکانته رسید و در متقابل نمایشگاه ” باستان شناسی و هنر سرزمین هلند درست در بامداد روزی تهران را ترک کرد که آثار موزه الیکانته به تهران وارد شد. و این دقیقا نقطه عطفی در روابط فرهنگی این سه موزه و نتیجه دوستی و اعتمادی پایدار را رقم خورده است.
جبرییل نوکنده از زاویه دیگری هم این نمایشگاه را حائز اهمیت خوانده و گفت: “میراث باستان شناسی اسپانیا” اولین نمایشگاه خارجی موزه ملی ایران پس ازتبدیل سازمان به وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی محسوب شده و جای بسی خوشبختی که میزبان کشور اسپانیا به عنوان دارنده مقام دوم جذب گردشگر در دنیا هستیم و امید آن دارم که این امر موجبات ارتقاء صنعت گردشگری کشور را فراهم آورد.

جوسپ آلبرت کورتس مدیرعامل بنیاد مارک و رئیس موزه باستان شناسی آلیکانته سخنران بعدی این مراسم بود و گفت:ما نمی‌دانیم آینده چه چیزی را برای ما رقم خواهد زد همانگونه که اطلاعات دقیقی از گذشته مان نداریم.
او افزود:ما در دوران نفرت و تحقیر زندگی می‌کنیم و در اینجا است که نقش موزه‌ها پررنگ می‌شود. در این زمان موزه‌ها باید پل‌های گفت و گو بین ملت ها باشند وحرکت ما باید به جهتی باشد که جهانی پر از صلح را ایجاد کنیم و با تکیه براین همبستگی از پیش داوری ها و غرض ورزی ها جلوگیری کنیم.
وی ادامه داد: صادقانه‌ترین ادعای ما این است که موزه‌های ما یک فضای جهان شمول وگسترده برای همگان به حساب می‌آید. اگر همکاری دو موزه با حمایت نهاد‌های مختلف شکل گرفت حتما چنین امری در همه حوزه‌ها امکان پذیر خواهد بود.

علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی نیز طی سخنانی گفت:جملات پر از مهری را از مدیر موزه آلیکانته شنیدیم.انصافا چقدر زیباست در این شرایط پر از آشوب جهان شاهد رویدادهای فرهنگی هستیم که پیامشان پر از صلح و دوستی است و در این میان موزه ها نقش مهمی را ایفا می کنند.
او افزود: پیامد برنامه های مشترک فرهنگی و موزه ها شناخت بیشتر ملت ها از یکدیگر بوده و چه بهتر است که در جهان فعلی این گونه رویدادها بیشتر و بیشتر شوند.
مونسان ادامه داد :ما در موزه ها می بینیم که زندگی گذشتگانمان بر پایه مودت و دوستی شکل گرفته و کارکرد این نهادهای فرهنگی انتقال پیام صلح و برجسته نمودن نقاط مشترک بین ملت ها است..
وی خاطر نشان کرد:امروز بیشتر گردشگران جهان می خواهند با فرهنگ و تمدن کشورهای دیگر بیش از پیش آشنا شوند و موزه ها در رسیدن به این اهداف کمک شایانی می کنند.دولت جمهوری اسلامی ایران نیز اهمیت زیادی برای امر گردشگری قائل بوده و ما در این بخش علاوه بر اهداف اقتصادی به مقاصد فرهنگی فکر می کنیم و بیش از ۶۰۰ موزه به ما کمک می کنند تا به این هدف ها جامه عمل بپوشانیم.ما به برگزاری نمایشگاه های مشترک اعتقاد داریم و به آن سرعت می دهیم. آرزویم جهانی عاری از خشونت و جنگ است .

پایان بخش این رویداد بزرگ فرهنگی گشایش نمایشگاه توسط علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و ادواردو لوپس بوسکتس سفیر اسپانیا در تهران و آغاز کار رسمی نمایشگاه ” میراث باستان شناسی اسپانیا ” بود.

شایان ذکر است این نمایشگاه تا تاریخ ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ همه روزه به استثنای روزهای دوشنبه از ساعت ۹ تا ۱۶ پذیرای علاقمندان خواهد بود .

وبگاه موزه ملی ایران در پیام رسان سروش
https://sapp.ir/irannationalmuseum.official

Scroll

ابزار دسترس پذیری