• نمایشگاه ” میراث راه ابریشم” روایتی فاخر از فرهنگ و تمدن ایرانی ۱۱ بهمن به روی علاقمندان گشایش می یابد.
میراث راه ابریشم به روایت آثار موزه ملی ایران” عنوان جدیدترین نمایشگاه موزه ملی ایران است که همرمان با همایش یک روزه “چشم‌انداز منطقه‌ای میراث راه ابریشم”  در روز ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ گشایش می‌یابد..

جبرییل نوکنده رییس کل موزه ملی ایران در خصوص این خبر بیان کرد: این نمایشگاه مشتمل بر ۲۹ اثر از محوطه‌های نیشابور، گرگان، ری، کنار، تخت‌سلیمان، جزیره هرمز، ولیران، و .. بوده و فرصتی برای علاقمندان است تا برای دقایقی مسافر راه ابریشم در طول ناریخ شده و به روایت‌های میراث ماندگار آن گوش سپارند. وی در ادامه  از اختصاص ویترینی به نمایش نعدادی از سفال های آبی و سفید بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی مربوط به دوره صفوی خبر داده و گفت:این آثار از مهم‌ترین اسنادی است که  نشانگر عمق روابط فرهنگی ایران و چین در دوره‌های گذشته و تاثیرات عمیق این دو تمدن کهن از یکدیگر بواسطه مسیری با نام راه ابریشم است‌.

رییس کل موزه ملی ایران در توصیف بیشتر این نمایشگاه افزود:  نمایش گزیده‌ای از نقشه‌های نسخه خطی مسالک و ممالک اصطخری مربوط به قرن هشتم هجری قمری در قالب تابلو عکس بخش دیگری از این نمایشگاه را زینت داده و فرصتی برای آشنایی علاقمندان با جغرافیا و مسیرهای باستانی راه ابریشم است.همچنین بازدیدکنندگان می‌توانند صفحات این نسخه ارزشمند  را به صورت دیجیتال در همین نمایشگاه تورق نمایند. این کتاب جاوی سندی دال بر تایید نام دریای فارس با عنوان صورت بحر فارس است.

جبرئیل نوکنده در پایان خاطر نشان کرد:راه ابریشم شریان حیاتی برای رشد و توسعه فرهنگ، سیاست، اقتصاد و نماد ارتباطات بین‌المللی کشورها در ادوار گذشته است ومیراث فرهنگی بجا مانده از راه ابریشم گواهی می‌دهد این شاهراه ارتباطی در شکل‌گیری، تاثیر و تبادلات اجتماعی و فرهنگی تمدن‌های کهن از یکدیگر نقش اساسی  ایفا کرده استوی تصریح کرد: فرهنگ و تمدن فاخر و بزرگ ایران  نقش پل ارتباطی در این  شاهراه  راعمل می کرده  قدرت و غنای فرهنگی ایران باعث شده تا نفوذ و تاثیر عمیقی بر سایر فرهنگ و  تمدن‌های این مسیر داشته‌باشد. .

این نمایشگاه در پاسداشت دهه فجر انقلاب اسلامی تا روز ۲۲ بهمن همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۶ در محل برگزاری نمایشگاه‌های موقت موزه باستان‌شناسی و هنر دوران اسلامی موزه ملی ایران پذیرای فرهنگ‌دوستان عزیز است

 

Scroll

ابزار دسترس پذیری