• نمایشگاه گزیده‌ای از یافته‌های پژوهش‌های باستان‌شناسی ایران در سال ۱۴۰۱ گشایش یافت

نمایشگاه گزیده‌ای از یافته‌های پژوهش‌های باستان‌شناسی ایران در سال ۱۴۰۱ دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ در حاشیه آغاز به‌کار بیست‌و یکمین گردهمایی سالیانه باستان‌شناسی کشور در محل موزه ملی ایران گشایش یافت.

در این نمایشگاه، از بین حدود ۱۱۸ فعالیت و برنامه‌­های علمی –پژوهشی باستان­‌شناسی انجام شده در سال ۱۴۰۱، آثار منتخبی از ۱۲ محوطه باستان­‌شناختی از دوران پیش از تاریخ، دوران تاریخی و دوران اسلامی که گوشه­‌ای کوچک از دستاوردها و کارنامه آن سال است را در خانۀ همیشگی باستان­‌شناسی و باستان‌­شناسان، موزه ملی ایران به نمایش گذاشته شده است. نمایشگاهی پربار که نشان دهنده غنای شگفت‌­آور مجموعه‌­های فرهنگ باستان­‌شناختی کشور دیرینه سال ماست.
آذربایجان­‌شرقی( تپه چمن لیلان)، آذربایجان­‌غربی( تپه بلاچاک) ، اصفهان ( تپه سیلک کاشان) ، البرز(پناهگاه صخره­ای سرهه)، خراسان­‌ شمالی( تپه ریوی)، سمنان ( گورستان مرسین)، سیستان و بلوچستان ( تپه پیرزال) ، قزوین( غارقلعه کُرد و دژ الموت) ، کهگیلویه و بویراحمد( گورستان له­سواره و گورستان ده­دومن)، مازندران( غار شوپری) استان‌های شرکت‌کننده در این نمایشگاه هستند.

همچنین نمایشگاه میراث در خطر ایران شامل آثار غار زل هستیجان در استان مرکزی و تپه تیلینه استان کرمانشاه در کنار این نمایشگاه برپاست.
در مجموع بیش از ۴۰۰ اثر از ۱۴ محوطه باستانی کشور در این نمایشگاه‌ها در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته‌است.

ارائه، معرفی دقیق و امانت‌­دارانه گزیده‌ای از یافته‌ها و دستاوردهای پژوهشی‌های علمی میدانی باستان­‌شناسی کشور در سال ۱۴۰۱ از اهداف این نمایشگاه بوده که به همت پژوهشکده باستان­‌شناسیِ پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و موزه ملی ایران برپا شده‌است و به یقین گام‌های موثری در شناخت، بازبینی و کشف حلقه‌های مفقوده میراث فرهنگی ملموس و ناملموس این سرزمین کهن خواهد بود.

گفتنی است، این نمایشگاه تا ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ در موزه ملی ایران برای بازدید علاقمندان دایر است.

Scroll

ابزار دسترس پذیری