• پیکر رییس فقید بخش حفاظت و مرمت موزه ملی ایران  در قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا آرام گرفت. 
پیکر زنده یاد پروانه سلطانی رییس فقید بخش حفاظت و مرمت موزه ملی ایران روز جمعه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱  در قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا آرام گرفت.
مراسم تشییع این هنرمند و مرمتگر زبده در موزه ملی ایران با حضور دکتر علی طلوعی مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی و امور بین‌الملل به نمایندگی از مهندس سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، دکتر محمد‌حسن طالبیان مشاور وزیر، سید احمد محیط‌ طباطبایی رئیس ایکوم ایران، دکتر قلی نژاد معاون فناوری پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، دکتر داریوش اکبرزاده از روسای پیشین موزه ملی ایران و دکتر جبرئیل نوکنده رئیس کل موزه ملی ایران، کارشناسان میراث‌فرهنگی، باستان شناسان، موزه داران، کارشناسان حفاطت و مرمت اشیا فرهنگی و تاریخی و… آغاز شد. دوستداران و همکارانش که از صبح زود در بهت و اندوه به وداعش آمده بودند روز متفاوتی را در موزه مادر کشور تجربه کردند.
میراثبانی عاشق و بی ادعا در خدمت فرهنگ و هنر ایران
در ابتدای مراسم دکتر جبرییل نوکنده رییس کل موزه ملی ایران  پیام تسلیت دکتر علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور را برای حضار قرائت کرد (متن این پیام در وبگاه خبری میراث آریا با کد ۱۴۰۱۰۲۲۲۹۵۷۴۵۶ و همچنین وبگاه موزه ملی ایران درج شده است) و  در ادامه  به تاریخچه کوتاهی از خدمات شایان زنده یاد  پروانه سلطانی در مقام کارشناسی بسیارتوانا و اخلاقی اشاره کرده و گفت: او میراثبانی عاشق و بی‌ادعا بود که تمامی تلاش و دانش خود را برای پروژه‌های حفاظت و مرمت آثار موزه ملی ایران بکار می‌بست رویکرد حفاظت پژوهش محور داشت، در استاندارد سازی موزه در حوزه حفاظت و مرمت گام های ماندگاری برداشت، آثار زیادی را مرمت نمود که در ادبیات موزه داری اشیا سخن می گویند لذا  اشیا گواهی خواهند داد که او پرستاری صادق و امینی برای آنها بوده است، یکی از کار ماندگار او حفاظت و مرمت وصیت نامه شادروان پهلوان تختی است که در موزه ملی ورزش نگهداری می گردد او به  همکاری های بین موزه ای معتقد بود و از هیچ کمکی در بهبود ارتقای سطح کیفی دیگر موزه ها دریغ نمی ورزید، همکاری موثر در ساماندهی اموال فرهنگی تاریخی داشت وی ادامه داد : کارهای نیمه تمام او ادامه خواهد یافت.
سخنرانان بعدی به ترتیب از بستگان  خانم سمن زمانی به نمایندگی از خانواده شادروان، و آقای احمد سلیمانی به نمایندگی از  انجمن مجسمه‌سازان بودند که ضمن تقدیر و قدردانی به ایراد سخنانی کوتاه از صفات شایسته و خاطرات مرحومه پروانه سلطانی پرداختند.
پیکر رییس فقید بخش حفاظت و مرمت موزه ملی ایران  در مشایعتی سراسر حزن و اندوه بستگان، همکاران و دوستدارانش به قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا انتقال یافته و در آرامگاه ابدیش جای گرفت.
مهندس سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی.گردشگری و صنایع دستی و دکتر علی دارابی قائم مقام و معاون میراث فرهنگی کشور با ارسال تاج گل‌های جداگانه بر این مصیبت خانواده میراث فرهنگی ابراز همدردی کردند.
پروانه سلطانی متولد ۱۳۴۴ ، مرمتگر ،هنرمند مجسمه ساز بود در طول خدمات بارها به عنوان پژوهشگر و مرمت گر حرفه ای مورد تقدیر قرار گرفت. پس از مدت‌ها بیماری در شامگاه سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ به دیدار معبود خود شتافت.
Scroll

ابزار دسترس پذیری