• کتاب “مارلیک: شکوه فرهنگ عصر آهن گیلان” منتشر شد

کتاب مارلیک: شکوه فرهنگ عصر آهن گیلان منتشر شد

به گزارش روابط عمومی موزه ملی ایران، “کتاب مارلیک: شکوه فرهنگ عصر آهن گیلان” که به قلم علی‌اکبر وحدتی و کریستین کُنارد پیلر به مناسبت برگزاری نمایشگاهی به همین نام در موزه رشت تدوین شده است از سوی انتشارات موزه ملی ایران منتشر شد.

جبرئیل نوکنده، مدیر موزه ملی ایران با اعلام این خبر گفت: هدف ما از برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی با موضوع دوره‌های فرهنگی و محوطه‌های باستانی، معرفی مجموعه‌های باستان‌شناسی و بازبینی اطلاعات آنها بر پایه پژوهش‌های نوین است.

نوکنده محوطه باستانی مارلیک را از چند جنبه حائز اهمیت دانست: ابتدا اینکه مارلیک از غنی‌ترین گورستان‌های باستانی غرب آسیا است که بیش از ۲۵ هزار یافته از آن به دست آمده است. دوم اینکه مارلیک در شرایط اضطراری کاوش شد، به طوری که باستان‌شناسان مجبور شدند به صورت مداوم، طی مدت ۱۴ ماه در محل باقی بمانند و محوطه را از خطر سوداگران حفظ کند، همین مسئله و روش کاوش بکار رفته در آن زمان باعث ابهاماتی در گاهنگاری محوطه شد و بازبینی مطالعات آن ضروری می‌نمود. خوشبختانه دو پژوهشگر جوان بین‌المللی از ایران و آلمان همت کردند و بازبینی یافته‌های این محوطه را در قالب پایان‌نامه‌های خود به انجام رساندند. این نمایشگاه فرصتی فراهم کرد تا نتایج پژوهش‌های این باستان‌شناسان را در اختیار علاقه‌مندان و جامعه علمی ایران بگذاریم. لازم به ذکر است که کتاب علاوه بر متن حاوی کاتالوگی از اشیا به نمایش در آمده در نمایشگاه مذکور است.

نمایشگاه مارلیک: شکوه فرهنگ عصر آهن گیلان به همت موزه ملی ایران و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان در محل موزه رشت برگزار شد و از ۲۵ اردیبهشت تا ۸ خرداد ۱۳۹۷ برای بازدید عموم گشوده است.

Scroll

ابزار دسترس پذیری