• گشایش نمایشگاه‌های “انسان در جستجوی منابع” و مرگ در نمک” در موزه ملی ایران

 نمایشگاه های “مرگ در نمک، پژوهش‌های باستـان‌شنـاسی در معدن چهرآباد زنجان”  و “انسان در جستجوی منابع: گزیده آثار معدن‌کاری باستان از موزه معدن آلمان در بوخوم ” به صورت هم زمان با حضور مقامات و با رعایت شیوه‌نامه های بهداشتی پیشگیری از کرونا به صورت محدود روز چهارشنبه ۱۲ آبان، ساعت ۱۶ گشایش خواهد یافت.

جبرییل نوکنده رییس کل موزه ملی ایران  با اعلام این خبر گفت: پس از مدت ها وقفه و رکود ناشی از بحران کرونا، از فردا ۱۲ آبان ماه شاهد گشایش دو نمایشگاه مهم “مرگ در نمک، پژوهش‌های باستـان‌شنـاسی در معدن چهرآباد زنجان”  و “انسان در جستجوی منابع: گزیده آثار معدن‌کاری باستان از موزه معدن آلمان در بوخوم ” خواهیم بود. وی نمایشگاه انسان در جستجوی منابع به میزبانی موزه ملی ایران را رویدادی بین المللی خواند و در این خصوص گفت: این نمایشگاه‌ حاصل تلاش مشترک موزه معدن آلمان در بوخوم و موزه ملی ایران است که هدف  آن نمایش پیشینه و سرگذشت تجارب و دستاوردهای انسان در استخراج معادن، تامین منابع برای ساخت ابزار، بهبود کیفیت و توانایی های فنی، تلاش برای سلطه بر طبیعت اطراف، استخراج منابع و افزودن آنها به دارایی ها و داشته های بشری است که منجر به گسترش فناوری ها، شکل‌گیری حرفه ها، داد و ستد و تخصصی شدن صنایع شد.

وی یکی از ویژگی های منحصر به فرد این نمایشگاه را حضور آثار بیش از ۱۵ کشور جهان خوانده و ادامه داد: در این نمایشگاه بیش از ۲۰۰ اثر از مناطق مختلف جهان از جمله یافته های معادن نمک اتریش یا نقش برجسته لینارس از اسپانیا که هر یک نماد ارزشمند تعامل انسان با میراث طبیعی است، به نمایش درآمده است.

 جبرییل نوکنده  نمایشگاه “مرگ در نمک” را با توجه به نمایش کشفیات و یافته‌های جدید باستان‌شناسی معدن در آن را بسیار حائز اهیمت دانست و اظهار داشت:  این رخداد فرهنگی نیز نتیجه همکاری نزدیک موزه ملی ایران، موزه باستان شناسی و مردان نمکی زنجان، پژوهشگاه میراث فرهنگی وگردشگری و موزه معدن آلمان در بوخوم است. این نمایشگاه سعی دارد تا با تکیه بر دستاوردهای علمی پروژه مشترک باستان شناسی ایران و آلمان، یافته‌های برجای‌مانده از معدن‌کاران معدن چهرآباد (دوزلاخ) از دوره هخامنشی تا سده های اخیر را در معرض دید علاقه‌مندان قرار دهد.

طبق گفته نینا رضایی رییس اداره معرفی و آموزش در این نمایشگاه بیش از ۱۵۰ یافته از جمله بقایای جسمانی یک معدن کار، بقایای جانوری، یافته‌های پارچه‌ای، چرمی، چوبی، فلزی و سفالی به نمایش در آمده که نمک آنها را در طول چند هزار سال گذشته بخوبی حفظ کرده است. وی در ادامه افزود: این یافته ها علاوه بر معدن کاری و تاریخ استحصال نمک، اطلاعات منحصربه‌فردی درباره زندگی معدنکاران از حدود دو هزار و پانصد سال پیش تا سده های اخیر خصوصا دوره های هخامنشی، ساسانی و صفوی ارائه می کنند. رضایی در خاتمه گفت: این نمایشگاه اطلاعات جدیدی درباره سیر فناوری پوشاک و نساجی، استفاده از چرم و پوست و فناوری ساخت ابزارهای مختلف معدنکاری را  به بازدید کنندگان ارایه می کند.

 در پایان رییس کل موزه ملی ایران اظهار امیدواری کرد: برگزاری نمایشگاه‌ های داخلی و خارجی از رسالت های موزه ملی ایران در سال‌های اخیر بوده و با توجه به همه‌گیری بیماری کرونا و محدودیت های ناشی از آن فعالیتهای عمومی موزه اکثرا در قالبی مجازی ادامه یافت و اکنون با گشایش این نمایشگاه امیدوارم شاهد فعالیتهای بیشتری پس از یک رکود نسبتا طولانی حاصل از همه گیری کرونا باشیم.

طبق اعلان اداره معرفی و آموزش موزه ملی ایران مراسم گشایش این نمایشگاه‌ها با توجه به محدودیت مدعوین و شرکت‌کنندگان به صورت زنده از صفحه رسمی اینستاگرام موزه ملی ایران، ایکوم ایران و .. نیز پوشش خواهد یافت. در این خصوص متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد. 

خاطر نشان می‌شود که پیش از این گزیده از دو نمایشگاه به  صورت مجازی با حضور مقامات فرهنگی ایران و آلمان در  ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ رونمایی شد که  با پیوندهای  انسان  در جستجوی معادن: گزیده ای اژ آثار معدنکاری باستانی موزه معدن آلمان در بوخوم از طریق وبگاه موزه ملی ایران به آدرس
http://irannationalmuseum.ir/Virtula-Tour/Human_Search_for_Resources/ 
و “ مرگ در نمک، روایت باستان‌شناسانه از سرزمین پارس” در وبگاه  موزه معدن آلمان در بوخوم به آدرس https://tod-im-salz.de  در دسترس علاقمندان  قرار گرفت.

 

Scroll

ابزار دسترس پذیری