• گشایش نمایشگاه ” شکوه ایران باستان ” در موزه شانگهای

نمایشگاه «شکوه ایران باستان» که پیش از این در شهر پکن پایتخت چین برگزار شده بود، چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۳با حضور وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در موزه شهر شانگهای افتتاح شد.
به گزارش میراث آریا، این نمایشگاه در روز جاری درهای خود را با حضور سید عزت الله ضرغامی وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، محسن بختیار سفیر جمهوری اسلامی ایران در پکن، جبرییل نوکنده رییس کل موزه ملی ایران، علی محمدی سرکنسول ایران در پکن، مقام های محلی و دیپلمات‌های مقیم شانگهای به روی علاقه مندان گشود.
ضرغامی در نشست مطبوعاتی این رویداد فرهنگی که با حضور خبرنگاران رسانه‌های مطرح چینی برگزار شد، نمایشگاه و افزون بر ۲۰۰ اثر تاریخی نفیس ایرانی آن که قدمتشان از حدود سه هزار سال پیش تا دوران صفویه می رسد را معرفی کرد.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران ابراز امیدواری کرد که برگزاری «نمایشگاه شکوه ایران باستان» در افزایش تعامل دو ملت، شناخت هرچه بهتر مردم ایران و چین از یکدیگر و توسعه گردشگری تاثیر بسزایی ایفا کند.
وی همچنین با معرفی کتاب این نمایشگاه که به زبان چینی منتشر شده است، از مخاطبان این کشور دعوت کرد علاوه بر بازدید از نمایشگاه، در معرفی هر چه بیشتر این کتاب به قشرهای مختلف مردمشان مشارکت داشته باشند.
تارنمای موزه شانگهای هم با ارائه توضیحات تاریخی از آثار باستانی ایرانی، از چینی‌ها دعوت کرد که از این نمایشگاه بازدید کنند.
رئیس موزه ملی ایران، سرکنسول ایران در شانگهای، رئیس موزه این شهر، مقام های محلی، دیپلمات‌های کشورهای خارجی، اصحاب رسانه و برخی اینفلوئنسرهای چینی از جمله حاضران در آیین افتتاحیه این نمایشگاه بودند.
نمایشگاه «شکوه ایران باستان» با همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سفارت ایران در پکن و سرکنسولگری ایران در شانگهای برپا شده است و حدود چهار ماه در شهر شانگهای چین دایر خواهد بود.
این نمایشگاه پیش از این نیز حدود سه ماه در مجموعه کاخ موزه شهر پکن برپا بود.
جبرییل نوکنده رییس کل موزه ملی ایران به همراه چیو شیا‌ئو‌بو مدیر موزه شانگهای از سخنرانان مراسم گشایش نمایشگاه شکوه پارس باستان بودند. متن سخنرانی رئیس کل موزه ملی ایران به شرح زیر است:
بنام پروردگار یکتا
جناب آقای مهندس ضرغامی
وزیر محترم میراث­‌فرهنگی، گردشگری و صنایع­‌دستی
جناب آقای دکتر دکتر محسن بختیار
سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران در چین
خانم شانگ یوئینگ
شهرداری شانگهای
آقای چیو شیا ئوبو
مدیر محترم موزه شانگهای
عالی مقامان، مهمانان ارجمند
درود، وقت تان به نیکی
خرسندم و با کمال افتخار امروز در آستانه گشایش “نمایشگاه شکوه پارس باستان ” در شهر زیبای شانگهای روزی به یاد ماندنی در حافظه تاریخی دو ملت ایران و چین به ثبت خواهد رسید.
” نمایشگاه شکوه پارس باستان” تلاش دارد ضمن نمایش و معرفی شکوه ایران، روایتی بر پیوند عمیق فرهنگی خود با فرهنگ کهن چین باشد. بهترین راه ارتباط ملت‌ها و دولت­ها از دروازه فرهنگ عبور است. ارتباط مردم به مردم از دریچه موزه ها باورپذیر، اعتمادبخش، صمیمی، عمیق و پایدار است. نمایشگاه روایت ۳ هزار ساله از عصر آهن تا شکوه هنر اسلامی در دوره صفوی ایران ارائه می کند. روایت های حذاب از روابط پارس باستان با چین را می توان در نمایشگاه مشاهده کرد. تاثیرات متقابل که این دو فرهنگ کهن بر یکدیگر داشتند. کبالت ازایران می آمد تا چینی های آبی و سفید در چین زیباتر جلوه کنند. بجای رقابت با رفاقت ها به ارتقای د انش و اقتصاد همدیگر کمک می کردند. موضوعی که جهان امروز نیاز به تجارب تاریخی این دو فرهنگ کهن در تعاملات د ارد.
مراتب قدردانی ویژه خود را از جناب آقای مهندس سید عزت الله ضرغامی، وزیر فرهیخته میراث­فرهنگی، گردشگری و صنایع­دستی اعلام نمایم که علی رغم تمامی مشغله‌های فراوان کاری در این جمع حاضر شدند .
جناب آقای دکترعلی دارابی قائم­‌مقام و معاون میراث­فرهنگی وزارت میرا­ث­‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی،
آقای دکتر دکتر محسن بختیار سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران در چین،
آقای دکتر علی محمدی سرکنسول محترم کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در چین
آقای دکتر علی باقر نعمتی زرگران از سفارت جمهوری اسلامی،
از وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران،
و از همکاران سخت‌کوش خود در موزه ملی ایران
و هم چنین کلیه مقامات محترم جمهوری خلق چین،
به ویژه سازمان ملی میراث فرهنگی چین ،
وزارت امور خارجه،
خانم شانگ یوئینگ شهرداری شانگهای،
سفیر محترم چین در تهران جناب آقای زونگ پی وو با سپاس از مساعدت سفیر پیشین جناب آقای چانگ هوآ،
آقای چیو شیا ئوبو ، مدیر پرتلاش کاخ موزه شانگهای و معاونین محترم ایشان
سپاسگزاری کنم، و از کلیه کسانی که ما را در این هدف مشترک از هر دو کشور یاری رساندند نیز قدردانی می­شود.
در آخر امیدوارم این نمایشگاه فرصتی برای مردم فرهنگ دوست چین باشد تا از نزدیک شاهد جلوه‌های فرهنگ و تمدن ایران باشند. از بازدید خود لذت ببرند و آن را تحسین کنند و پس از آن از سرزمین مادری این آثار بازدید نمایند .
برای این نمایشگاه بازدیدکنندگان بیشمار و خرسند از بازدید را آرزومندم.

Scroll

ابزار دسترس پذیری