• گشایش نمایشگاه لمس تاریخ در موزه ایران  با حضور مشاور وزیر ومدیرکل حوزه وزارتی و امور بین الملل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

موزه ملی ایران در گرامیداشت هفته میراث فرهنگی و برای نخستین بار نمایشگاه موقتی را برپا کرده که مهمانان آن افراد نابینا و کم بینا هستند. این نمایشگاه ظهر روز یکشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۱ با حضور علی طلوعی  مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی و امور بین‌الملل وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی، مرتضی ادیب‌زاده رییس کل موزه‌ها، مصیب امیری رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی وگردشگری، حسن میثمی مدیر کل روابط عمومی و اطلاع رسانی  وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی، جبرییل نوکنده رییس کل موزه ملی ایران و دیگر همکاران موزه ملی ایران در جمعی از نابینایان مقاطع سنی مختلف  در محل موزه ایران باستان گشایش یافت.

علی طلوعی ضمن خوشامد و استقبالی گرم مهمانان این نمایشگاه از برگزاری چنین رویدادی قدردانی و ابراز خرسندی کرده و خواستار تداوم این برنامه‌ها در موزه ملی ایران و همچنین تحقق آن در سایر موزه‌های کشور شد. کودکان نابینا با اشتیاق به بازخوانی زیرنویس خط بریل آثار در جمع این مقامات پرداخته که موجب تشویق حضار شد.

جبرییل نوکنده ضمن تبریک هفته میراث فرهنگی به تمامی فرهنگ‌دوستان و علاقمندان بویژه نابینایان گرامی گفت: هفته میراث فرهنگی فرصت مناسبی است تا برای مخاطبین در گروه‌های خاص برنامه‌هایی را تدارک ببینیم.  موزه مادر کشور نیز نمایشگاه متفاوتی را بنام ” لمس تاریخ در موزه ملی ایران ” برپا کرده است. وی ادامه داد: در این نمایشگاه بازدیدکنندگان نابینا و کم بینا می توانند آثار شبیه‌سازی به نمونه های تاریخ و فرهنگی را لمس کرده و از نزدیک با هویت و فرهنگ ایران آشنا شوند. وی ادامه داد:  نکته حائز اهمیت و آنچه این نمایشگاه را با رویدادهای دیگر متفاوت کرده،  توالی فرهنگی نمونه‌های به نمایش گذاشته شده از نه هزار سال پیش تا دوره اسلامی است، همچنین  آشنایی از دوره نوسنگی تا دوران اسلامی را به طریقی به فرد نابینا می دهد تا علاوه بر درک فرم، با نقوش  و تزیینات وابسته‌ که به صورت برجسته کار شده نیز براحتی قادر به دریافت باشد.

رییس کل موزه ملی ایران  هدف از طراحی وگشایش چنین نمایشگاهی را  بهبود تجربه بازدیدکنندگان نابینا از موزه ها و آشنایی با فرهنگ و تمدن ایران عنوان کرده و گفت: چنین رخدادی مسئولیت اجتماعی موزه‌ها را در برابر این گروه از افراد خاطر نشان می سازد. وی خاطر نشان کرد: به عنوان مهم‌ترین نهادهای فرهنگی یک جامعه و با توجه به شعار قدرت موزه ها باید بیاموزیم روز تکریم و توجه به نابینایان صرفا ۲۳ مهر درج شده در صفحات تقویم ها نیست و در مناسبت های دیگر همواره باید پاسخگوی نیاز این عزیزان هم باشیم.

نوکنده در ادامه  تاکید کرد: هم‌زمان با سال قدرت موزه‌ها، موزه ملی ایران در  ماموریت‌ جدید خود، با افزایش میزان آگاهی مخاطبین و بازدیدکننده‌ها، آن ها را توانمندتر و قدرتمندتر از گذشته خواهد ساخت.

رییس کل موزه ملی ایران در بازسازی موزه ایران باستان  برای نابینایان نوید داد: در طرح بازسازی موزه ایران باستان اقدام جدیدی تدارک دیده شده  تادر کنار برخی آثارتاریخی و فرهنگی ادوار مختلف، نمونه بازآفرینی شده با زیرنویس خط مخصوص نابینایان نصب شود. این اقدام امکانی را فراهم می کند تا نابینایان عزیز نیز در فرصتی برابر با دیگر بازدیدکنندگان از موزه استفاده کرده و همچنین مخاطبین معمول و بویژه کودکان و نوجوانان  با لمس این مدل‌ها حسی متفاوت و ارتباط عمیقی با اشیا را  تجربه خواهند کرد.

اکرم شاه محمدی معاون مجتمع آموزشی نابینایان نرجس نیز که در این جمع حضور داشت این رخداد را باعث دلگرمی و ترغیب دانش آموزان برا ی بازدید موزه‌ها خواند.وی به اختصار تجربیات موفق پیشین دانش آموزانش را در کارگاه‌های بازدید و هنری موزه ملی ایران بیان کرده و گفت: در حال حاضر موزه برای بچه ها نامی آشنا و یکی از مکان‌های مطلوب و جذاب دیدنی شده است.  وی اظهار امیدواری کرد این اتفاق در دیگر موزه‌ها نیز تسری یابد.

مهین زورقی شاعره و هنرمندی نابینا در میان مهمانان که با خواندن ابیاتی از اشعارش حال و هوای متفاوتی ایجاد کرده بود خطاب به مسئولین پیشنهاد داد تا در برنامه‌های اجرایی  نابینایان نماینده‌ای از این عزیزان را در مقام مشاور استفاده نمایند ، که بسیار مورد توجه و استقبال جبرییل نوکنده رییس کل موزه ملی ایران قرار گرفت.

یادآورمی‌شود نمایشگاه” لمس تاریخ در موزه ملی ایران”  واقع در موزه ایران باستان تا ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ از ساعت ۱۰ تا ۱۸ پذیرای علاقمندان و بازدیدکنندگان نابینای گرامی خواهد بود.

 

Scroll

ابزار دسترس پذیری