• گشایش نمایشگاه “مجموعه‌های استردادی اشیای فرهنگی- تاریخی: دستاورد‌های دیپلماسی فرهنگی”

به گزارش روابط عمومی موزه ملی ایران نمایشگاه “مجموعه‌های استردادی اشیای فرهنگی- تاریخی: دستاورد‌های دیپلماسی فرهنگی” روز دوشنبه ۶ شهریورماه ۱۴۰۲ به مناسبت گرامی داشت هفته دولت و با حضور اهالی رسانه، خبرنگاران، عکاسان، کارشناسان، فعالان و علاقمندان میراث فرهنگی توسط جبرئیل نوکنده رئیس کل موزه ملی ایران در محل نمایشگاه های موقت موزه باستان‌شناسی و هنر دوران اسلامی موزه ملی ایران گشایش یافت.

جبرئیل نوکنده در این مراسم ضمن  تبریک گرامیداشت هفته دولت و خیر مقدم به حضار مقدمه کوتاهی درباره نحوه استرداد آثار  نمایشگاه ارائه کرد. وی در سخنان خود با اشاره به اینکه آثار استردادی حاصل همکاری‌های نزدیک بین وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، وزارت امور خارجه بوده است، تصریح کرد در دولت سیزدهم تاکنون ۳۰ قلم شی تاریخی- فرهنگی به کشور بازگردانده شده است.

رئیس کل موزه ملی ایران در خصوص این نمایشگاه گفت: آثار موجود در این نمایشگاه شامل دو مجموعه استردادی است که مجموعه بزرگ تر در حدود ۸۰ سال پیش  طی جنگ جهانی دوم توسط هانری گوبله نماینده وقت دولت آزاد فرانسه در ایران گردآوری و به فرانسه منتقل شده است. این آثار دو سال پیش توسط نوه گوبله طی مذاکراتی با رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در پاریس به سفارت ما تحویل شد و دیگری نقش برجسته ساسانی است که به تازگی  از لندن  به کشور بازگردانده شده است.

وی همچنین توضیح داد که قدیمیترین آثار موجود در این نمایشگاه بیش از ۴۵۰۰  سال قدمت دارند. در مجموع آثار به نمایش در آمده مربوط به دوره‌های فرهنگی مختلف از عصر مفرغ، ایلام میانه، عصر آهن، هخامنشی، اشکانی تا  دوران اسلامی است. جنس اشیا از سفال، گل پخته، قیر و سنگ است. پیکرک های گلی مربوط دوره ایلام میانه مشابه آثار مشابه در محوطه های میراث جهانی شوش، ظروف خاکستری که شباهت زیادی با سفال‌های عصر آهن اولیه مرکز فلات ایران دارد و همچنین دو پیه سوز از قرون اولیه اسلامی و ظروف لعابدار قرون ۵ تا ۷ هجری قمری و یک بشقاب دوره تیموری که همگی آنها دارای اصالت فرهنگی- تاریخی هستند.

در ادامه دکتر نوکنده و دکتر ملیحه مهدی‌آبادی کارشناس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز توضیحاتی درباره اشیاء و آثار به نمایش درآمده به علاقمندان ارائه دادند.

گفتنی است این نمایشگاه تا پایان شهریورماه سال جاری دایر بوده و علاقمندان می‌توانند برای دیدن آثار همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۹ از نمایشگاه بازدید کنند.

Scroll

ابزار دسترس پذیری