• گشایش نمایشگاه تک اثر نقش برجسته ساسانی در موزه ملی ایران

به گزارش روابط عمومی موزه ملی ایران آیین گشایش نمایشگاه و رونمایی از تک اثر نقش برجسته ساسانی صبح امروز دوشنبه ۱۹ تیرماه ۱۴۰۲ با حضور علی دارابی قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و معاون میراث فرهنگی، مرتضی ادیب‌زاده مدیرکل موزه ها، جبرئیل نوکنده رئیس‌کل موزه ملی ایران، دکتر مصطفی ده پهلوان رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و سایر مقامات، خبرنگاران، عکاسان، کارشناسان، فعالان و علاقمندان میراث فرهنگی در موزه ملی ایران برگزار شد.

جبرئیل نوکنده در این مراسم ضمن خیر مقدم به حضار مقدمه کوتاهی درباره شی ارایه کرد. علی دارابی در سخنان خود با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران طبق کنوانسیونهای بین‌المللی پیگیر استرداد اشیا تاریخی خود از کشورهای دیگر است گفت خوشبختانه در دولت سیزدهم ۳۰ قلم شی تاریخی- فرهنگی و از جمله این نقش برجسته ساسانی به کشور بازگردانده شده است. وی در ادامه اعلام کرد این مجموعه استردادی در نمایشگاهی در هفته دولت به نمایش درخواهد آمد. معاون میراث فرهنگی تصریح کرد این نقش برجسته پس از طی دوران قرنطینه و بررسی اصالت سنجی توسط کارشناسان به نمایش درآمده است. مرتضی ادیب‌زاده نیز با تائید اصالت تاریخی این اثر در ادامه گفت این نقش‌برجسته یک بار در موزه بریتانیا کارشناسی شده و پس از آن هیأتی متشکل باستان‌شناسان حوزه مطالعات ساسانی، اصالت تاریخی آن را تایید کردند.

در پایان علیرضا عسگری چاوردی مدیر پایگاه میراث‌ جهانی منظر باستان‌شناسی ساسانی فارس در مورد اهمیت، جایگاه و تاریخ‌گذاری این اثر به خبرنگاران، علاقمندان و بازدیدکنندگان توضیحاتی ارائه داد.

این نقش برجسته ساسانی در حدود ٣۵ سال پیش، به طور غیرقانونی از ایران خارج و حدود هفت سال پیش در بریتانیا توسط پلیس کشف و ضبط شد. خوشبختانه با پیگیری‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و وزارت امورخارجه، این اثر در بامداد روز چهارشنبه – هفتم تیر به ایران بازگردانده شد.

طبق گفته جبرییل نوکنده پس اتمام مطالعات تکمیلی بزودی نشستی تخصصی درباره این اثر در موزه ملی ایران برگزار می شود تا کارشناسان از جوانب مختلف مشاهدات خود را از این اثر ارایه کنند.

لازم به ذکر است این نمایشگاه در محل نمایشگاه های موقت موزه ملی ایران در طبقه همکف موزه موزه باستان شناسی و هنر اسلامی ایران به نمایش درآمده و تا تا ۳۱ تیرماه در این محل قابل بازدید است. این اثر سپس به گالری ساسانی در موزه ایران باستان منتقل خواهد شد.

Scroll

ابزار دسترس پذیری